Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skall jag använda Photoshop eller Canons program?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zzzz

Aktiv medlem
Har kollat i ämnet men inte hittat

Jag har photshop på min ena dator. På den andra ha jag bla nero och canons egna bildredigering. Är nybörjare med min canon eos 400D och undrar vilken av de som är bättre för redigering av bilderna?

Har fler frågor, fast jag vet inte riktigt om jag ska posta de i en annan forumdel...

Med PS kan du redigera det mesta, även RAW-format från kameran (om du fotar i RAW). Själv använder jag Canon DPP för RAW-konvertering. De TIFF-bilder jag får redigerar jag sen i PS.

Tänk på att om du fotograferar i JPG, att du inte sparar i JPG hela tiden under redigering. Det är inget bra för bildkvaliten i längden pga komprimeringen. Använd t.ex. TIFF eller PSD.

Just Canon DPP är väl det enda programmet som jag använt, från Canon, som är riktigt bra. Där kan man redigera bilden en hel del också, men det har inte lika mycket finesser som PS.

paco skrev:
Med PS kan du redigera det mesta, även RAW-format från kameran (om du fotar i RAW). Själv använder jag Canon DPP för RAW-konvertering. De TIFF-bilder jag får redigerar jag sen i PS.

Tänk på att om du fotograferar i JPG, att du inte sparar i JPG hela tiden under redigering. Det är inget bra för bildkvaliten i längden pga komprimeringen. Använd t.ex. TIFF eller PSD.

Just Canon DPP är väl det enda programmet som jag använt, från Canon, som är riktigt bra. Där kan man redigera bilden en hel del också, men det har inte lika mycket finesser som PS.

ok. jag är som sagt novis o visste inte det gick o fota i annat än i jgg hehe. Tack för tipset, ska kanske trixa i båda alltså beroende på vad jag vill med bilden.

Bättre arbetsflöde

Tycker det är smidigare att göra all grundredigering med en gång. Öppnar bilden i DPP och gör de justeringar man kan där sedan öppnar jag ps utan att spara bilden och fortsätter där med diverse grundredigering i 16-bitarsläge. (Transfer to photoshop när du är i DPP).

ANNONS
Götaplatsens Foto