Annons

Skanna färgneg som "dia"?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hmm. Låter dystert. Och jag som har 100 rullar färgneg som jag trodde att jag skulle kunna göra något bra med.

Hur mycket bättre skulle det bli om jag lämnade in mina färgneg till någon med professionell skanner och skanningskunskaper?

J. S-g. skrev:
Hmm. Låter dystert. Och jag som har 100 rullar färgneg som jag trodde att jag skulle kunna göra något bra med.

Hur mycket bättre skulle det bli om jag lämnade in mina färgneg till någon med professionell skanner och skanningskunskaper?

Svårt att säga när jag inte sett något att jämföra med. Men en bra skanner har väldigt lågt brus och det blir ofta en markant förbättring. Varför inte prova ett par stycken så får du se.

Stefan

stefohl skrev:
Svårt att säga när jag inte sett något att jämföra med. Men en bra skanner har väldigt lågt brus och det blir ofta en markant förbättring. Varför inte prova ett par stycken så får du se.

Ja, det blir nog till att göra det. Det känns inte som att jag vill låta skriva ut färgnegskanningar från hemmaskannern utan att veta att det inte går att få bättre resultat från en annan skanner.

Tack så mycket för din tid, Stefan!

Re: Kan det här stämma?

J. S-g. skrev:
Låter detta rimligt: när jag skannar positiv film får jag mycket bättre detaljåtergivning än när jag skannar negativ färgfilm (använder Epson 4180)?

Efter att ha blivit bättre på att balansera bort färgstick när jag skannar negativ färgfilm har jag nu kommit fram till att mitt problem egentligen är något annat:

Detaljåtergivningen blir mycket bättre om jag skannar filmer som Provia 100F (positiv), Velvia 50 (positiv) och Portra 400BW (s/v färgneg) än om jag skannar filmer som NPZ 800 (färgneg) eller Superia 400 (färgneg).

Nu har jag ju inte sett dina skanningar, men jag vill påstå att det är en markant bättre skärpa i filmer som Velvia och Provia jämfört med Superia 400 och NPZ. Dels på grund av den lägre hastigheten på filmerna (2-4 steg) och på grund av diafilmens höga kontrast. När det gäller kromogeniska svartvita filmer så ger de ett mycket högt skärpeintryck, då de är i det närmaste kornlösa, särskilt om man överexponerar lite.

Roger Hicks, som skrivit ett antal böcker om fotografi, har skrivit till mig på rangefinderforum.com att Ilfords XP2 (kromogenisk) är en av de skarpaste svartvita filmer han testat (i klass med 25-50 ISO film). Han menar dock att Kodaks variant, Portra 400BW, inte är alls så skarp som XP2, men att den ger det intrycket på grund av avsaknaden av korn.

Du kan inte posta lite exempel?

Jag har inga exempelbilder där jag sitter nu, tyvärr.

Under sommaren ska jag fixa fram en jämförelse. Då också med en professionell skanning som referens.

Nu har jag skaffat mig SilverFast till min Epson 4180. Genast såg jag stora skillnader:

- alla de märkliga färgstick som Epsonprogrammet gav när jag skannade färgneg som dia är helt bortblåsta när jag skannar med SilverFast (48 HDR-inställningen)

- när jag skannar färgneg som färgneg får jag mycket bättre resultat än med Epsonprogrammet; färgerna är som de ska på ett helt annat sätt än tidigare

- jag upplever att skanningarna går fortare

- jag upplever att skanningarna blir lite krispigare, vilket jag tycker mycket om

Så nu blir det till att skanna och printa! Nu med glädje.

ANNONS
Götaplatsens Foto