Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanna mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Nwanga

Avslutat medlemskap
Har kollat runt lite efter mellanformatscanners och inte hittat jättemycket information om dem, annat än att det är dyrt.

Tittade på Nikons LS-9000 som är alldeles på tok för dyr. LS-8000 tittade jag också på, men det verkar inte drälla av dem på begagnatmarknaden direkt. Fick ingen uppfattning om vad en sådan kostar idag.
Vad finns det för andra alternativ? Jag har en flatbäddscanner, en canon 8600F, men den duger inte till mer än holganegativ, tycker jag.

I skolan har vi en Nikon 4000ED för 135-film och det blir riktigt bra tycker jag, ger LS-8000 samma kvalité som den? Om den ger samma kvalité från låt säga ett 6x7-negativ som den gör från småbild så måste det ju bli fantastiskt.

Tacksam för svar!

Jag fick rekommendationen att fota av dem med ett makrooptik. Det finns trådar om hur man kan göra här på fs.

Kalle

ANNONS
Götaplatsens Foto