Annons

Skanna neg/dia med Canon 10D

Produkter
(logga in för att koppla)

mikwide

Aktiv medlem
Har ni några tips för bra resultat, jag är nöjd om jag får bilder som funkar bra för vebben.

Varför köpa en negskanner ;-)

Det där gjorde jag för några år sedan med en Canon S20. Det funkar för webben. Det enda du behöver tänka på att att ställa in vitbalansen.
Diabilder fotograferas bäst med projicerad bild (under förutsättning att du har bra projektor och duk), tänk på att ha kamerans och projektorns optiska axlar så nära varandra det överhuvudtaget går.
Lycka till
Us

Att plåta av negativ på ljusbord bör ge fullgott resultat för webben. Dia blir tyvärr värre eftersom sensorn inte har ett tillräckligt stort omfång för att få med både skuggor och högdagrar.

mganga skrev:
Inte bättre med en diaduplikator?
Jo, förutsatt att man har en sådan. Projektor och duk har väl annars i stort sett alla som fotar dia, duplikator är väl mindre vanlig egendom.
Och skall det bara vara för webben är det nog egentligen att ta i med en duplikator........kvalitén behöver inte ens vara så bra som det blir med avfotografering av projicerad bild.
Att fotografera av på ljusbordet har den svagheten att man bör ha macroobjektiv om det är en digital SLR.
Us

Sonnaren skrev:
...Det funkar för webben...

Jag kan inte hålla mig, det där med att acceptera sämre kvalitet bara för att det är få pixlar i en bild på en webbsida gillar jag inte.

Självklart skall man göra bilder som är så bra som möjligt såvida det inte är skissbilder.
Naturligtvis behöver man inte fila i timmar på små skuggdetaljer men jag anser absolut att man kan ta fram webbilder med omsorg som överraskar även en garvad betraktare.

Det finns en amerikansk fotograf som för kanske fem år sedan(?) var omtalad för sina selektivt bruntonade porträtt från Tibet bland annat. Minns banne mig inte namnet men har man sett hans webbsida blir man ödmjuk inför vad även små webbilder kan erbjuda om de är gjorda med omtanke.

Diaduplikator verkar ju smidigt, men finns det till mellanformat tro (645)? Sedan behöver man väl ett mackroobjektiv?

Ska prova att fota av mina gamla mellanformatsneg mot ett ljusbord.

Smälla upp bilderna med projektorn och sedan helt sonika plåta av...det slog mig aldrig.

Tack för tipsen.

Fram för fler smarta ideer!

Från fattiglapparnas fattiglapp som ändå har råd med en 10D:)..men ingenting annat.

mipert skrev:
Jag kan inte hålla mig, det där med att acceptera sämre kvalitet bara för att det är få pixlar i en bild på en webbsida gillar jag inte.

Självklart skall man göra bilder som är så bra som möjligt såvida det inte är skissbilder.
Naturligtvis behöver man inte fila i timmar på små skuggdetaljer men jag anser absolut att man kan ta fram webbilder med omsorg som överraskar även en garvad betraktare.

Det finns en amerikansk fotograf som för kanske fem år sedan(?) var omtalad för sina selektivt bruntonade porträtt från Tibet bland annat. Minns banne mig inte namnet men har man sett hans webbsida blir man ödmjuk inför vad även små webbilder kan erbjuda om de är gjorda med omtanke.
Självklart skall man göra bästa möjliga även för webben, något annat menade jag inte.
F.n. har jag en bild på min sida som är avfotograferad diabild projicerad på duk.
Det är http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=24152
Originalet ser likadant ut, det är inte det som jag avser när jag skriver om publicering för webbsidor.
Däremot skulle inte bilden tagen med min S20 klara den förstoringsgrad originalet gör - givetvis - och det var det jag avsåg.
Us

ANNONS
Götaplatsens Foto