Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skanna pearl/matt vs Blank pappersyta

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Har tidigare kopierat på papper med matt/pearl/lustre-yta men funderar på att köpa någon batch papper med blank yta, jag är dock fundersam huruvida någotdera är svårare än det andra att skanna med flatbäddsskanner?

Ljuskällan i skannern borde ju reflekteras olika i de olika papperen och man vill naturligtvis bara ha de diffusa och inte de spekulära reflexerna i papperet. När man kikar på blanka papper tenderar de ju ge kraftiga spekulära reflexer i ett smalt vinkelintervall medan papper med /matt/pearl/lustre-yta tenderar ge mindre spekulära reflexer fast inom ett bredare vinkelintervall. Beroende på vinklingen på ljuskällan i skannern borde det ju vara en skilnad.

Någon som vet eller som testat?

(min skanner är en Epson 4870 ifall det skulle ha någon betydelse)

Blankt är absolut att föredra vid skanning. Med en bra skanner ger de inga reflexproblem. Sidenmatt har också funkat hyffsat för mig men allt med struktur som pearl eller lufttorkat fiberpapper ställer till problem.

Pearl kan vara helt omöjligt att skanna med pra resultat, i de värsta fallen ser skanningarna ut som om de fått vitapricksjukan.

Bra, då törs jag nog beställa en batch med blankt papper.

Har inte märkt de problem du beskriver med de få papper jag testat hittils (Agfa MCP 312RC, Fotokemika fineprint L). Jag fruktade mest att reflexerna gav förluster av kontrast och detaljer med små nyansskilnader och dyl.

Tackar

ANNONS
Götaplatsens Foto