Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skanning av perfekta analog fotonegativ

Produkter
(logga in för att koppla)

krister.stal

Ny medlem
I höst har jag tänkt skanna in ett stort antal analoga negativ dia, färgnegativ och S/V. Mestadels kodakfilm tagna med Leicakameror. Vid betraktande i diaprojektor är de flesta häpnadsväckande perfekt, skärpa och färg. Har prövat skanna med en enkel skanner med katastrofalt resultat. Behöver tips på prisvärd apparater och "internattsidor" forum.
Krister Stål Karlstad
 
Jag har använt både en Reflecta Crystalscan 7200 och en Epson V700 Photo.

Den tidigare är bättre och billigare men avsedd endast för småbildsformat. Dessutom är Epson enklare eftersom man kan låta den scanna flera bilder åt gången så det inte blir så tradigt.

Scannrar har dåligt dynamiskt omfång. Ett bra tips är en mjukvara som kan scanna bilden fler gånger vid olika exponering och sedan lägga samman bilderna. Jag använder SilverFast HDR.

Följande länk innehåller allt man behöver veta:


PS. Du kan aldrig förvänta dig att bilden ska se ut som en digital fil. Hur man än vrider och vänder på det så har filmen redan mycket lägre bildkvalitet

 
Det vanligaste verkar vara att fota av med ett macro mot ett ljusbord. Finns flera trådar om det. Om man inte har ett macro så köper man ett begagnat.

Jag har ingen aning om vad som är vanligast, men jag vet att det finns en massa problem med att fotografera negativen. Bl.a. så är det knöligt med vitbalans, exponering och fokus.

En av de viktigaste aspekterna för mig när jag digitaliserar film är att bevara olika filmers karaktärer. Portra 160 ska inte se ut som Ektachrome. Så vitt jag vet går det bara att få till det med en scanner och en mjukvara som tar hänsyn till olika filmers färgprofiler.

Nikon har ES-2 för att fotografera objektiv, men det fungerar bara med kombinationen D850 och 60-2.8 micro.
 
Nikon har ES-2 för att fotografera objektiv, men det fungerar bara med kombinationen D850 och 60-2.8 micro.

ES-2 fungerar på vilken kamera som helst och ytterligare ett fåtal objektiv med rätt ringar mellan. Snacket om att det bara skulle fungera på D850 har bara att göra med att den har en funktion för att vända (färg)negativ till positiv inbyggd. Och då får man inte ut råfiler, men ska man få ut maximalt lär man nog få räkna med mer handpåläggning och hitta sätt att anpassa efter äldring och filmtyp. Problemet är ju att det inte finns en standardfilm och än mindre en standardåldrad sådan.
 
Jag har ingen aning om vad som är vanligast, men jag vet att det finns en massa problem med att fotografera negativen. Bl.a. så är det knöligt med vitbalans, exponering och fokus.

En av de viktigaste aspekterna för mig när jag digitaliserar film är att bevara olika filmers karaktärer. Portra 160 ska inte se ut som Ektachrome. Så vitt jag vet går det bara att få till det med en scanner och en mjukvara som tar hänsyn till olika filmers färgprofiler.
Macrofotograferar du så får du RAW, som du kan göra vad du vill med sedan ifråga om profilering. Vitbalans är inte en knäckfråga, däremot är CRI det. Använder du blixtljus har du CRI så det räcker. Exponeringen har jag svårt att se som särskilt komplicerad så länge som filmen är rätt exponerad från början, plåtar du med kameran ansluten till dator så har du preview med histogram. Och de flesta moderna DSLR har bättre dynamik än filmen du vill fånga. Det går fort, du ser vad du gör och kan enkelt microjustera fokus vid behov.

I praktiken kan du kanske behöva fundera över var du vill lägga ribban. Kanske är det inte absolut bästa möjliga digitalisering du vill ha - eftersom absolut bästa möjliga digitalisering, med trumscanner, kanske(?) inte är kompatibelt med din tillgängliga tid och budget. Kanske är en mer anpassad nivå mer rätt. En bra macrosetup/arbetssätt är inte lika bra som en trumscanner men bättre än många CCD filmscanners, mitt intryck är att fler och fler ser macro som både mer prisvärt, mer tidseffektivt och mer användbart (läs: ffa RAW) än scanning på prosumernivå.
 
I höst har jag tänkt skanna in ett stort antal analoga negativ dia, färgnegativ och S/V. Mestadels kodakfilm tagna med Leicakameror. Vid betraktande i diaprojektor är de flesta häpnadsväckande perfekt, skärpa och färg. Har prövat skanna med en enkel skanner med katastrofalt resultat. Behöver tips på prisvärd apparater och "internattsidor" forum.
Krister Stål Karlstad
Jag tycker Nikon Coolscan LS5000 ED är ett bra alternativ 4000 ppi för 135 film och dia. Lätt att använda. För Mellanformat så fungerar LS 9000ED bra. Får alltid damm under skanningen som är jobbigt att ta bort om du inte bygger en damm fri låda med filter och fläkt.
 
Har scannat en del dia och negativ, eftersom det är Leica vill du ha det bästa: 1) Använd Silverfast programvara, den gör stor skillnad. 2) Använd INTE "flatbed".
Hade en bra testsite för scanners men hittar den inte just nu.
Det Silverfast är överlägset på är hanteringen av korn vs brus.
 
ANNONS