Annons

Skarpaste porträttgluggen

Produkter
(logga in för att koppla)
Highweiss skrev:
Lägger definitivt in ett gott ord för Canons 50/1.4 - helt suverän. Hade Canons 50/1.8 tidigare, men bytte upp mej. Med x1.6 ger den 80mm vilket åtminstone jag gillar skarpt just för porträtt. Den går säkert att hitta begagnad för 3000 kronor eller så! Kolla in den!

Jo en 50/1,4 bör ju oxo finnas med i fotoväskan dock så blir ju inte den någon 80a för det. Svårt stt jämföra den med 135an som porträttglugg. Dessutom mindre bildvinkel än eN 50a på ff men inte mer förstoringsgrad alltså ingen fördel,tvärtom. Beskära kan man göra lika bra i ps(C;? JANNE

cw-op skrev:
Jo en 50/1,4 bör ju oxo finnas med i fotoväskan dock så blir ju inte den någon 80a för det. Svårt stt jämföra den med 135an som porträttglugg. Dessutom mindre bildvinkel än eN 50a på ff men inte mer förstoringsgrad alltså ingen fördel,tvärtom. Beskära kan man göra lika bra i ps(C;? JANNE

Blev lite konstigt ser jag. Alltså så här ska det va!

Jo en 50/1,4 bör ju gärna oxo finnas med i fotoväskan dock så blir ju inte den någon 80a för det. Visserligen mindre bildvinkel än en 50a på ff men inte mer förstoringsgrad, alltså ingen fördel,tvärtom. Beskära kan man göra lika bra i ps (C;? Svårt att jämföra den med 135an öht. Af kvalletutta, känsla, skärpa öppen glugg, bokeh och ffa som porträttglugg. JANNE

cw-op skrev:
135an är ett av Canons bästa objektiv. Funkar sk-bra med 1,4 xtender oxo. Du får 189mm/f2,8 plus minst lika bra skärpa med x1,4 som du har på din 70-200 zoom. Jag har en 1mk2 - En favoritcombo! JANNE
Kör du med megafon också till den kombinationen (när du ska styra modellen)?

Som flera personer varit inne på tidigare beror valet på vila typer av porträtt du oftast tar. Redan en 85:a på 1.6x (20D) gör att du får hålla dig på rätt bra avstånd om det inte gäller tighta ansiktsporträtt. Jag bytte nyligen från 1.6 till 1.3x och jag upplever min 85:a som betydligt mer allround nu.

85/1.8 är dock en mycket trevlig glugg som kanske är en av de skarpaste för pengarna man kan hitta i Canonsortimentet (en bra kopia av 50/1.8 slår dock 85:an på fingrarna i den tävlingen pga lågt pris).

Jag har inte sett det i verkligheten, men såg i ett bildreportage en gång hur man fotograferade en modell i karibien med 400mm f/2,8. Tror de använde walkie-talkie. Verkar vara att krångla till det, men en del gillar perspektivet.

/Pontus

matnyttige skrev:
Kör du med megafon också till den kombinationen (när du ska styra modellen)?

Nej, jag orkar fortfarande skrika och skulle jag fota modell så kan jag låna
en STOR studio hurså? Förresten har du inte hört talas om radiostyrning o headset(C;?

Konvertern skulle väl få stanna i väskan - i det läget- men det trodde jag var en "no-brainer". JANNE

200/1.8L på FF (småbild), 135/2.0L eller 100/2.8macro.

Nackdelen med 200/1.8L torde vara att den är lite uppseendeväckande och tung.

s60761 skrev:
200/1.8L på FF (småbild), 135/2.0L eller 100/2.8macro.

Nackdelen med 200/1.8L torde vara att den är lite uppseendeväckande och tung.
Jo, det är ju därför man tränar styrketräning för optiken är så tung. Kände på det där med "uppseendeväckande" när jag plåtade mode på centralstationen för några veckor sedan. Efteråt såg jag på bilderna att många åskådare i bakgrunden plåtade modellen (och fotografen?) med mobiltelefon.

Att man sedan får bedrövligt många oskarpa bilder med bländare 1.8 är inte så kul. Vet inte vad jag gör för fel....

ANNONS