Spygg
Aktiv medlem
Eftersom jag är sugen på ett bra stativ så har jag surfat runt här i forumet och läst en del, och vad som slår mig är att väldigt många rekommenderar stativ ur Manfrottos 190-serie. Visst - det är säkert finfin kvalitet på dem, men anledningen till att jag ändå är skeptisk är att de har en maxhöjd på ynka 145 cm. Vill man dessutom ha ett extra stadigt stativ, med nerfälld pelare så har man plötsligt bara en höjd på 116 centimeter.
Jag tycker det låter som om stativet är på tok för lågt för att kunna användas stående om man är en någorlunda normalvuxen person, och om man som jag är 198 lång så känns det nästan omöjligt.
Men ändå rekommenderas detta varmt av nästan alla som har det, så nu undrar jag om jag verkligen är helt ute och cyklar med mina funderingar? Krävs det ett Manfrotto från 055-serien för att jag inte ska behöva drabbas av ryggskott när jag fotar?
Jag tycker det låter som om stativet är på tok för lågt för att kunna användas stående om man är en någorlunda normalvuxen person, och om man som jag är 198 lång så känns det nästan omöjligt.
Men ändå rekommenderas detta varmt av nästan alla som har det, så nu undrar jag om jag verkligen är helt ute och cyklar med mina funderingar? Krävs det ett Manfrotto från 055-serien för att jag inte ska behöva drabbas av ryggskott när jag fotar?