Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Skeptisk angående Manfrotto 190-serien...

Produkter
(logga in för att koppla)

Spygg

Aktiv medlem
Eftersom jag är sugen på ett bra stativ så har jag surfat runt här i forumet och läst en del, och vad som slår mig är att väldigt många rekommenderar stativ ur Manfrottos 190-serie. Visst - det är säkert finfin kvalitet på dem, men anledningen till att jag ändå är skeptisk är att de har en maxhöjd på ynka 145 cm. Vill man dessutom ha ett extra stadigt stativ, med nerfälld pelare så har man plötsligt bara en höjd på 116 centimeter.

Jag tycker det låter som om stativet är på tok för lågt för att kunna användas stående om man är en någorlunda normalvuxen person, och om man som jag är 198 lång så känns det nästan omöjligt.

Men ändå rekommenderas detta varmt av nästan alla som har det, så nu undrar jag om jag verkligen är helt ute och cyklar med mina funderingar? Krävs det ett Manfrotto från 055-serien för att jag inte ska behöva drabbas av ryggskott när jag fotar?

Det skiljer väl en del i vikt mellan 190 och 055-modellerna också. Och 116 cm är ju utan stativhuvud, det bygger ju på 10-20 cm också beroende på modell.

Jag är nöjd med mitt 190-stativ, tycker det är lagom högt. Men jag gissar att du nog skulle tycka det är lågt.

/Magnus (167 cm över havet)

Alla stativ är kompromisser mellan vikt, pris och prestanda. Man kan aldrig få alla tre samtidigt.

190 är en rekommendation främst när vikt och pris är det som prioriteras. 055 är en bra mix mellan pris och prestanda.

Skillnaden mellan att bära ett 055 och ett 190 är faktiskt större i verkligheten än på papperet. Så för den som inte vill bära så tungt är 190 ett klart bra val.

Själv kör jag med ett stativ som jag måste stå på tå med utan att fälla ut mittpelaren. Med pelaren ute så kan jag stå på t ex en sten och ha stativet nedanför. Det tycker jag är flexibilitet som är viktig, men jag vet att inte alla håller med.

Är du 198 cm lång är det nog dock svårt att rekommendera 190 överhuvudtaget.

//Jim, som haft både 190 och tyngre än 055

Sen beror det väl på vad och hur man fotar. För mig är det betydligt viktigare att komma ner lågt än att komma upp högt. Därför har jag plockat av (och tappat bort..) mittpelaren till mitt 190 för länge sen.

/Per

Det större stativet är stabilare. Dels behöver man inte höja mittpelaren lika mycket för att komma upp i höjd. Dels så är det lite tyngre.
Tyngd är bra när man väl ska plåta. Man kan också hänga på en tyngd på stativet t.ex kameraväskan, det ger också stadga.

Bägge modellerna verkar prisvärda.
Det är nog svårare att välja vilket huvud man ska ha. En bra kulled kostar en slant men är i detta sammanhang värd sin vikt i guld.
I alla fall om man använder teleobjektiv, ju längre brännvidd desto större krav på stadga och smidighet.

ANNONS