Annons

Skev filterdiameter på 80-200 F2,8L

Produkter
(logga in för att koppla)

Syvertsen

Aktiv medlem
Tjaba,

köpte en 80-200mm F2,8L av en gök här på FS för ett tag sedan och konstaterade först när jag kommit hem att metallen kring ytterlinsen där jag skulle skruva fast ett filter åkt på en liten snyting så att den inte är helt rund på insidan.

Det har liksom böjts in, bara två millimeter kanske, på en del av yttersta omkretsen, som gör att insidan vikt in sig. Är detta någonting som över huvud taget går att åtgärda eller kan jag glömma tanken att skruva på ett filter på mitt nya vapen?

Tänkte om någon av er hade haft liknande härvor med gamla objektiv. Vet inte om det finns verkstäder eller dylikt som hanterar sådant, jag kan ju tänka mig själv rent tekniskt hur processen skulle gå till men jag vägrar gå in och härja själv nämligen - och vill hemskt gärna kunna sätta ett gråfilter på den.

Edit; Såhär ser det då alltså ut!

http://i.imagehost.org/0725/MG_7672.jpg

Lösningar, tro? :)

Senast ändrad:
Om någon av en slump råkar veta hur det ligger till med alternativ till det kassa motljusskyddet som hör till denna så vore jag inget annat än lycklig också. Det är kort, brett och tämligen funktionslöst upplever jag det också - motljusonanist som jag är.

Finns det något annat längre motljusskydd med samma snap-onfäste? Eftersom att det inte går att skruva på ett i filtergängan som man ofta gör annars med universalskydd så blir ju möjligheterna färre...

Alla tankar välkomnas. Om jag så måste köpa ett annat och slipa ner skiten själv - så länge det går! :)

Rikta gängan med lämplig polygrip, så löser du alla problem samtidigt.

Om du inte spräcker frontlinsen, förstås, för då kan man ju säga att du skapar ett nytt...

Tjaba,

köpte en 80-200mm F2,8L av en gök här på FS för ett tag sedan och konstaterade först när jag kommit hem att metallen kring ytterlinsen där jag skulle skruva fast ett filter åkt på en liten snyting så att den inte är helt rund på insidan.

Lösningar, tro? :)

Lämna tillbaka?

Michael -Man ska vá nöjd -

ANNONS
Götaplatsens Foto