Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skicka för sensorrengöring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lamphus

Aktiv medlem
Hej,

Har en Sony A6000 som råkade ut för ett litet missöde; glömde på kortare utflykt rocket-blowern så använde lungorna istället - liten fläck saliv på sensor. Great, försökte ta bort med Eclipse-svabbar, gick inte bort helt. Försökte med Eclipsevätska+svabbar, gick inte bort och och blev streck kvar (precis som sist jag provade samma Eclipsevätska+svabbar, kanske inte borde förväntat mig nåt annorlunda : p ) .

Nu skulle jag vilja få det åtgärdat så har någon något råd om var man kan skicka kameran i Sverige?

För damm tycker jag spegellösa är grymt praktiska - väldigt enkelt att göra rent med rocketblower, jämfört med slr eller slt men våtrengöring är jag inte haj på bevisligen.
 

Måns H

Aktiv medlem
Gör-det-själv som funkar

Ett alternativ kan vara att skaffa "Pentax Image Sensor Cleaning Kit, O-ICK-1" som faktiskt funkar men kostar en hel del här i Sverige.

Jag köpte till rimligt pris från England, kolla recensionen här på Fotosidan!
 

Lamphus

Aktiv medlem
Tack för tipset! Den verkar mest till för enstaka dammkorn, kanske fläckar också?
Jag har både ett par "ingrodda" fläckar samt ränder från Eclipsen. Inga starka saker för dessa ting syns knappt ens vid liten bländare, ränderna syns inte alls. Men jag har tröttnat på fläckarna. Finns för ca 400kr från Italien på ebay.
 

ja-foto

Aktiv medlem
Hej,

Har en Sony A6000 som råkade ut för ett litet missöde; glömde på kortare utflykt rocket-blowern så använde lungorna istället - liten fläck saliv på sensor. Great, försökte ta bort med Eclipse-svabbar, gick inte bort helt. Försökte med Eclipsevätska+svabbar, gick inte bort och och blev streck kvar (precis som sist jag provade samma Eclipsevätska+svabbar, kanske inte borde förväntat mig nåt annorlunda : p ) .

Nu skulle jag vilja få det åtgärdat så har någon något råd om var man kan skicka kameran i Sverige?

För damm tycker jag spegellösa är grymt praktiska - väldigt enkelt att göra rent med rocketblower, jämfört med slr eller slt men våtrengöring är jag inte haj på bevisligen.
Jag rengör mina sensorer väldigt sällan, men när det händer så är dom riktigt skitiga, syns t o m på stora bländare. Men i varjefall så använder jag svabbar med ett medel som heter Smear Away när det ska rengöras, blir asbra varje gång.
Jag är väl inte så petig med det där egentligen då jag kör en hel del analogt också, där kan vi snacka om damm/repor och mystiska fläckar 😀
 

Måns H

Aktiv medlem
@ David

Ett alternativ kan vara att skaffa "Pentax Image Sensor Cleaning Kit, O-ICK-1" som faktiskt funkar men kostar en hel del här i Sverige.

Jag köpte till rimligt pris från England, kolla recensionen här på Fotosidan!
Enstaka? Min sensor var prickig uppifrån och ner troligen med nån sorts pollen som verkligen klistrat sig fast. Jag fick gå över sensorn flera gånger för att få bort nästan allt.
 

Tgoe

Aktiv medlem
Hej,

Har en Sony A6000 som råkade ut för ett litet missöde; glömde på kortare utflykt rocket-blowern så använde lungorna istället - liten fläck saliv på sensor. Great, försökte ta bort med Eclipse-svabbar, gick inte bort helt. Försökte med Eclipsevätska+svabbar, gick inte bort och och blev streck kvar (precis som sist jag provade samma Eclipsevätska+svabbar, kanske inte borde förväntat mig nåt annorlunda : p ) .

Nu skulle jag vilja få det åtgärdat så har någon något råd om var man kan skicka kameran i Sverige?

För damm tycker jag spegellösa är grymt praktiska - väldigt enkelt att göra rent med rocketblower, jämfört med slr eller slt men våtrengöring är jag inte haj på bevisligen.
Hej
Hittade detta på Sonys sida.

Så rengör du kamerans sensor (resp. det optiska lågpassfiltret som sitter framför den)
Det finns bara en rengöringsmetod som Sony godkänner att kunderna använder själva: manuell rengöring med en blåsbälg i gummi.
Andra metoder kan skada sensorn eller det optiska lågpassfiltret framför den.
Kameragarantin gäller inte om andra metoder än den godkända tillämpas.

http://www.sony.se/support/sv/content/cbt-tut/shared/how-to-clean-alpha
 

Lamphus

Aktiv medlem
Måns, OK, tack, då kanske jag ger Pentaxkitet en chans.

Ja: Smear-Away låter också intressant, någon skrev "mer spår kvar än av Eclipse" i Amazonrecensioner men överlag bra betyg.

TGoe: Ett års garanti är inte så mycket hej ändå..när jag läser dok:et är jag återigen nästan glad över att någon snodde min A77. Synd att de inte skrev om någon betalservice för att få sensorn rengjord.

"Börja med att använda en blåsbälg för att avlägsna det mesta av dammet. Blås aldrig med munnen. Då kan nämligen salivdroppar hamna på objektivet och lämna märken som är svåra att få bort." - yes indeed..
 

lajpo89

Medlem
Måns, OK, tack, då kanske jag ger Pentaxkitet en chans.

Ja: Smear-Away låter också intressant, någon skrev "mer spår kvar än av Eclipse" i Amazonrecensioner men överlag bra betyg.

TGoe: Ett års garanti är inte så mycket hej ändå..när jag läser dok:et är jag återigen nästan glad över att någon snodde min A77. Synd att de inte skrev om någon betalservice för att få sensorn rengjord.

"Börja med att använda en blåsbälg för att avlägsna det mesta av dammet. Blås aldrig med munnen. Då kan nämligen salivdroppar hamna på objektivet och lämna märken som är svåra att få bort." - yes indeed..

Jag har en sony A7R och den blir ganska snabbt dammig eftersom jag byter objektiv ofta. Jag sökte land och rike efter en bra metod för rengöring. Köpte en blåsbälg men det fungerade halvbra, vissa dammkorn satt ordentligt. Jag köpte Green Clean swipes, finns på Scandinavian photo. Tror dom kostar typ 39 kr. Dom finns för APS-kameror också. För mig har dessa fungerat väldigt bra! Att skicka in kameran på rengöring kostar massor med pengar.

Ett tips för att undvika damm som fullkomligt älskar spegellösa kameror är att hålla kameran upp och ned när du byter objektiv
 

Lamphus

Aktiv medlem
Hej Conny, tack för tipset, hade sett förr men tappat länken.

Kommer att skicka dit om de svarar jakande, även om svenska posten inte är billig (jämfört med Irska till exempel) så blir priset överkomligt om de fixar det. Svarar de nekande eller inte alls eller mot förmodan inte lyckas fixa problemet tillfredsställande så kommer jag prova något av endera produkt föreslagen ovan. Förstår att pollen kan sätta sig ganska så hårt men det kan sannerligen saliv också : /
 

Lamphus

Aktiv medlem
Tack för tipset Hans.

Skickade söderut och de fick den idag och har gått igenom den, så kudos till Kamerateknik för att de är kvicka. Lite extradebitering då de fick hålla på ett par t extra med sensorn och de fick inte bort allt, men 95%. Teknikern sade att A6000 har en lite underlig sensor (han hade sett samma sak med ett annat ex av kameran) i det att den tycks "suga åt sig" sensorrengöringsvätskor olikt de flesta andra han arbetat med. Hört nåt liknande? Finner ingen anledning att betvivla teknikern.

Han nämnde dock att s.k rocket blowers inte var att rekommendera då de normalt inte har filter..de har alltid funkat för att få bort synliga, större dammkorn för mig, sådana som syns i bilder; är inte säker på vad man annars skulle använda som är lika praktiskt. Såndär Pentax "dutt"-grej kanske, är ju till för damm enl. instrukt.
 

Lamphus

Aktiv medlem
Fick kameran i retur idag. Ser inget underligt på sensorn mer, inga konstiga fläckar i foton vid f/11 vitgrå bakgrund. Summa tot ca 850 kr där 260 var returfrakt. Eclipse rekommenderas rätt mycket vid våtrengöring men det har inte funkat för mig; Kamerateknik rekommenderar fortsatt inte Giottos rocket blower men en sån har jag nu och tänker köra med, kan inte skicka in varje gång, vill inte våtrengöra mer och tänker inte prova en Arctic Butterfly som Kamerateknik sagt kanske kan fungera för tror all form av kontakt kan vara sämre än luft. Kanske Pentax-saken.

Ingen verkar ha hört att Sonys spegellösa skulle ha en sensor fungerar som en tvättsvamp så det vet jag inte vad jag ska tro om.
 

Lamphus

Aktiv medlem
Den kan också vara nåt, den oranga varianten i alla fall, definitivt är det mesta bättre än andedräkten så något av det ni rekommenderat kommer nog skaffas som backup till (den ganska gigantiska) Giotto rocketblowern. Jag gillar att Scandinavianphoto har en del saker som mest påträffas i USA annars, som Giotto, Thinktank, mfl.
 
ANNONS