Annons

Skicka (stora) bilder med posten?!?

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Jag skall skicka ett par A3 utskrifter till en bekant och skulle villja veta om du har några bra tips.

Hur förpackar du dem och är det postpaket eller som vanligt brev som gäller, vad brukar portot och packningskostnaden landa på?

Tacksam för svar
//Mårten

Fråga Posten. De har hyfsade lösningar för detta.

Edit: Eller kanske inte. De tycks ha skurit ner på sitt sortiment av emballage.

Du kan skicka dom som brev, blir billigast så, MEN se till att packa dom i ett hyffsat styvt rör. Har själv haft alldeles för mycket problem med att posten mosar "bildlådor" av den typen som t.ex. crimson skickar i. Rören verkar hålla betydligt bättre.

/Micke

Du kan skicka dom som brev, blir billigast så, MEN se till att packa dom i ett hyffsat styvt rör. Har själv haft alldeles för mycket problem med att posten mosar "bildlådor" av den typen som t.ex. crimson skickar i. Rören verkar hålla betydligt bättre.

/Micke

Vart är bästa stället att få tag på bra bildrör?
Hur stor diameter bör röret ha för att det inte skall bli för jobbigt att böja tillbaka?

Tack för svar
Mårten

Jag skall skicka ett par A3 utskrifter till en bekant och skulle villja veta om du har några bra tips.

Hur förpackar du dem och är det postpaket eller som vanligt brev som gäller, vad brukar portot och packningskostnaden landa på?

Tacksam för svar
//Mårten

När jag får bilder från Crimson, 40 x 50, ligger dom rullade i silkespapper i en pappkartong som är c:a 50 cm lång. (10 x 10 cm i fyrkant) Denna förpackning borde kunna köpas.
Fråga Crimson var dom får tag på den typen av kartong.
/Bengan

Vart är bästa stället att få tag på bra bildrör?
Hur stor diameter bör röret ha för att det inte skall bli för jobbigt att böja tillbaka?

Tack för svar
Mårten

Svanströms säljer dessa rör med lock. Och säkerligen går de att få tag på hos andra som säljer kontorsmaterial.

/Sonja

Skulle undvika Crimson lådorna för säkerhetsskull. Har fått flera bilder som varit förstörda i sådana. Kan naturligtvis inte vara säker på att samma sak inte skulle hänt i en rulle men dels finns det styvare rullar och i några fall verkar det som om "kanterna" på lådan vikt sig på ett trist sätt.

/Micke

Tacksam för svar
//Mårten

Hej!
Eftersom jag gör kopieringar i ett analogt fotolab.(ibland även digitalt)och sänder ofta större bilder borde det inte var något problem. Som andra redan varit inne på så skall du använda en hård rulle och inget som är fyrkantigt.I den fyrkantiga kan du lätt få märken, enligt min uppfattning. I en rulle så kommer bilden att spänna utåt och därmed är den fast under tansport. Tänk också på att inte sända bilden i en förlång rulle.Då vill den åka upp och mer.Om det är "luft" kvar så kan du fylla upp med tex mjukt papper.
Kom också ihåg att rulla bilden rätt väg så att när den sen skall upp skall det var enkelt utan att behöva "pressa" den.
Större papperhandlare har dessa rullar. Jag själv köper en större mängd åt gången (bättre pris).
Posten då ? Det är inte ofta som jag har behövt klaga på Posten.
Lycka till

ANNONS
Götaplatsens Foto