Annons

Skilda knappar för exponering o fokus på 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

erikesbjornsson

Ny medlem
Hej,
jag kanske är dum i huvudet som inte har hittat läget, men jag har följande problem: På min 7D vill jag lägga autofokusen på * eller AF-ON samtidigt som jag har ljusmätningen på avtryckaren. När jag fokuserar med AF-ON låser den just nu även ljusmätningen. Normalt använder jag bara en fokuspunkt och tar fokus med tummen, därefter komponerar jag om och då vill jag ha en annan ljusmätning med avtryckaren. Alla tips emottages tacksamt!

/Erik

På Custom Funktions IV 1 (C.FnIV-1) och de tre översta knapparna i vänsterspalten, avtryckare, AF-ON, och * kan du ställa in så att dom var för sej får valfri funktion av AF, exponeringsmätning/lås m.m.

Även om du tar bort fokus från avtryckaren, kommer AF-ON ändå att fortsätta vara fokus och ljusmätning. Kör du One Shot AF och evaluerande mätning innebär ljusmätning alltid dessutom exponeringslåsning.
Men finessen är förstås att efter det att du fokuserat med AF-ON kan du släppa den knappen, så att den ljusmätning (men inte fokusering) som sker med avtrycket sker på nytt, och därigenom har du gått förbi exponeringslåset.

Det var som jag misstänkte, jag var bara dum i huvudet. Hittade inställningarna. Ska dock tillägga att jag hittade några andra trådar på engelska där författarna hade samma problem, så jag verkar inte vara ensam i min enfald...
Tack för hjälpen!

ANNONS
Götaplatsens Foto