Annons

skillnad ljusstyrka 1,4 & 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Tecibel

Medlem
okej, då förstår jag. 27'.an är något för dyr för mig. men jag blev lite nyfiken. Vad använder du 35:an till mest? fungerar den som allt-i-allo-objektiv (tänk semester/turistfotografering)?
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Ååh, tack för tips! =).
Vet du på vilket sätt 18mm är ansedd som deras sämsta? De bilder jag sett har varit helt ok. Kan ju också bero på fotografen.
Det är inte dåligt, bara inte lika fantastiskt som t ex 35/1.4. Jag hade ett likande läge som du och valde att köpa ett 18/2 som "pannkaka", äver om "pannkakan" är lite tjock. Jag gillar bildvinkeln för t ex gatufoto (perfekt när man reser) och objektivet är bara marginellt dyare än 27/2.8, dubbelt så ljusstarkt och har en trevlig manuell bländarring som 27/2.8 saknar. Sen har jag ochså zoomen 18-55/2.8-4 och supervidvinkeln 14/2.8 men det är 18/2 som skulle sitta på kamer på stadspromenad i ett främmande land.
 

Tecibel

Medlem
Tusen tack för hjälpen. Har sett att ett 16-50 mm med bländare 2,8 är på väg in i handeln, ska klämma och känna på utrustningen och utgå från vad som känns bäst i handen. Det lutar dock åt 18mm/2,0.

Tack än en gång!
 
ANNONS