Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skillnad mellan 70 och 70??

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Nylund

Aktiv medlem
Hej!

Har sedan tidigare et nikon 18-70mm objektiv, och fick i jul en 70-300mm telezoom. Tänkte i dag att jag på kul skulle jämnföra prestanda mellan dessa gluggar och ställde in dom båda på 70mm. Döm om min förvåning när jag från samma ställe, på lika brännvidd, fick olika bildvinklar när jag fotade en vägg här hemma!
Notera att kameran stog på Exakt samma ställe vid båda fotografierna, jag hade exakt samma inställning på kameran och båda objektiven vid dom olika exponerinarna.
Enligt Nikon ska båda objektiven cropas på samma sätt på min D80, och ge en bildvinkel motsvarande 105mm på 35mm film.
Skillnaden var inte heller så liten, det var ganska stor skillnad.
Om jag för att få med ett visst område på väggen med 18-70 gluggen behövde jag stå 189cm från väggen, behövde jag med 70-300 stå 227cm från väggen för att få med samma område.

Det här är inget problem, det är inget jag stör mig på, men det skulle vara väldigt intressant att veta vad det är som orsakar detta.
Kan det vara så att ett av objektiven är felkonstruerat?

MVH
Jonas
 
Det finns flera förklaringar.

1) Angivna brännvidder är alltid ungefärliga.
2) Angivna brännvidder är för fokus inställd på oändligt.
3) Objektivs brännvidder ändras ofta vid fokusering på kortare avstånd.

Gör om testen utomhus och fotografera någon som är längre bort än din vägg.
 
ANNONS