Annons

Skillnad mellan GR1v och Gr1s?

Produkter
(logga in för att koppla)

Speedy

Aktiv medlem
Funtar på en liten alltid ha med kamera.
Valet står mellan dessa två.

Är det något mer som skiljer än att GR1v har manuell fokus och bracketing?

Visar tex. GR1s vald autofokuspunkt i sökaren?

Kan man ändra iso på någon av dessa?

Kan berätta att Ricoh nu har lagt ner tillverkningen på hela GR serien. Enligt den svenska importören iaf.
 

martinl

Aktiv medlem
Jag vet knappt någonting om Gr1-serien, men det finns en del info om man söker på tex photo.net. Om du tänker köpa en GR1v rekommenderar jag dock att du kollar priserna hos
http://www.robertwhite.co.uk
De hade åtminstonde förut mycket bra priser och billig frakt på GR1v, dessutom är det ett mycket respekterat företag som jag kan rekommendera av egen erfarenhet.

/Martin
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
GR-1v har belyst display, bracketing (AEB) och manuell fokus som unika finesser. Allt annat har GR-1s också, som visning av automatiskt vald fokuspunkt.

Det vore ju en skam om det är sant att tillverkningen slutat, särskilt om det inte kommer någon efterträdare. Marknaden verkar ju finnas eftersom det alltid har varit slutsålt och en stor efterfrågan. En digital variant med motsvarande kvalitet hade varit helt underbart.

/magnus (GR-1v ägare)
 

Speedy

Aktiv medlem
Kollade med Importören en sista gång och det verkar tyvärr inte bättre.. =( De finns inga kvar hos dem heller så det fick bli en från England.

En digital med den bildkvaliteten och det formatet hade ju varit latjo. Känns nog lite för avlägset för tillfället då alla tillverkare verkar prioritera 10x zoom eller en flashig design.
 

Speedy

Aktiv medlem
Fick hem min idag. Den känns.. hm.. förtroende ingivande. Men sökaren var lite suddig. Ska den vara så eller har jag fått ett dåligt ex.?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Sökaren är väl på gränsen till för liten, men man har bra koll om det blir skarpt eller inte genom att man ser vilken autofokuspunkt som tänds och därmed om det blir skarpt på rätt ställe. Jag har alrig missat med skärpan, det händer däremot ofta med digitalkameran.
 

Speedy

Aktiv medlem
Jo, liten var den allt. Speciellt om man som är vänsterögd. Tummen ligger konstant mot det högra ögat om jag vill se hela sökarfönstret eller försöker se slutartid.

Får väl som sagt lita på att autofokusen gör sitt jobb.
 
ANNONS