Annons

Skillnad mellan olika 18-55 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Nu har jag faktiskt kommit på något, efter att ha haft två st separatköpta EF-S 18-55/3,5-5,6 IS och dessutom klämt på ett antal som följer med i kiten man köper. De förstnämnda, som båda haft "made in Japan" skrivit i fronten av objektivet, känns rätt bra mekaniskt när man zoomar. De som följt med kit, haft "Canon Inc" skrivet på fronten och varit gjorda i Taiwan eller haft "made in Japan" gjutet i plasten vid objektivfattningen, har känts väldigt sladdriga och billiga. Jo, pratar bara om IS-objektiv, inte gamla utan. Förra våren vet jag att det på amerikanska foto-forum talades om att de förstnämnda var bättre optiskt och det kan jag inte bekräfta, däremot har jag definitivt fått klart för mig att det är mekanisk skillnad. Den där sladdrigheten finns alltså från start på alla kit jag kännt på i affärer, men inte på de separat-köpta med "made in Japan" i vitt i fronten.

Senast ändrad:
Mitt kitobjektiv till EOS 30D (Canon EF-S 18-55) känns väldigt billig o plastig i fokusringen! Nästan lite som en leksak faktiskt. Är ingen precision när man vrider på den i manuellt läge. Utan kan glappa litegrann och känns lite som om den skulle lossna efter en lite längre tids användning :)

Zoomen däremot tycker jag känns relativt rejäl. Lite plastig den också men den är mycket mer precis än fokusen. Det är min erfarenhet om mitt kitobjektiv.

Mitt kitobjektiv till EOS 30D (Canon EF-S 18-55) känns väldigt billig o plastig i fokusringen! Nästan lite som en leksak faktiskt. Är ingen precision när man vrider på den i manuellt läge. Utan kan glappa litegrann och känns lite som om den skulle lossna efter en lite längre tids användning :)

Zoomen däremot tycker jag känns relativt rejäl. Lite plastig den också men den är mycket mer precis än fokusen. Det är min erfarenhet om mitt kitobjektiv.

jo, så är det säkert, men jag menar de IS-versioner som levereras med kiten numera och hur de tycks skilja sig från de man köper med egen låda för sig.

Det verkar i så fall som att det kan variera vilket objektiv som skickas med i kiten. Med min 450D följde ett 18-55 IS med "made in japan" skrivet i vitt på fronten (se bifogad bild). Men visst finns det en viss "sladdrighet" även på det. Om de Taiwanesiska är värre så kan jag förstå att man kanske ställer sig lite tvekande till kvalitén.

Bilagor

• IMG_2360.JPG
    IMG_2360.JPG
    72.4 KB · Visningar: 203
ANNONS
Götaplatsens Foto