Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Skillnad mellan tele och inte teleobjektiv?
- Trådstartare Heino
- Start datum
lofling
Aktiv medlem
Vad är det som skiljer ett t.ex 70-300 mm tele objektiv från ett 70-300 "vanligt" objektiv?
Inget. På både DX och FX så är 70-300 ett teleobjektiv.
johannaj78
Aktiv medlem
Ingenting. Tele betyder bara att det är lång brännvidd så 70-300 är alltid tele.
Heino
Medlem
Inget. På både DX och FX så är 70-300 ett teleobjektiv.
jaha ...men 55-200 är det samma som gäller då med?
j777
Aktiv medlem
Prova att läs t.ex. < http://www.jonasweb.nu/sidor/fotoskolan/objektivet/objektivet2.html >
lofling
Aktiv medlem
Prova att läs t.ex. < http://www.jonasweb.nu/sidor/fotoskolan/objektivet/objektivet2.html >
Ganska bra sammanfattning.
Ville bara påpeka att brännvidderna gäller FX, inte DX.
Walle
Aktiv medlem
Jag är mycket förvånad att ingen har svarat på frågan
Eller i.a.f. att ingen har svarat rätt på den.
"Tele betyder bara att det är lång brännvidd": Nope, absolut inte. Faktum är att man skiljer på just objektiv av tele-typ och lång brännvidd.
Ett teleobjektiv är i princip ett objektiv med inbygd TC (telekonverter). Det är ett trix som tillåter objektivet att vara kortare än brännvidden. Har inte objektivet inbygd TC så är det egentligen inte ett teleobjektiv, då är det ett objektiv med lång brännvidd.
När jag skriver "inbygd TC" så är det ju inte i praktiken så att man har byggt in en telekonverter, utan man har en linsgrupp (mig veterligen alltid den bakersta) som agerar TC.
"Tele betyder bara att det är lång brännvidd": Nope, absolut inte. Faktum är att man skiljer på just objektiv av tele-typ och lång brännvidd.
Ett teleobjektiv är i princip ett objektiv med inbygd TC (telekonverter). Det är ett trix som tillåter objektivet att vara kortare än brännvidden. Har inte objektivet inbygd TC så är det egentligen inte ett teleobjektiv, då är det ett objektiv med lång brännvidd.
När jag skriver "inbygd TC" så är det ju inte i praktiken så att man har byggt in en telekonverter, utan man har en linsgrupp (mig veterligen alltid den bakersta) som agerar TC.
Olle
Aktiv medlem
Nja, det lär nog inte finnas ett 70-300 mm objektiv som inte är ett teleobjektiv ens med din definition, så det är nog snarare övriga, och inte du, som svarat på frågan.Jag är mycket förvånad att ingen har svarat på fråganEller i.a.f. att ingen har svarat rätt på den.
Olle
Walle
Aktiv medlem
Nja, det lär nog inte finnas ett 70-300 mm objektiv som inte är ett teleobjektiv ens med din definition, så det är nog snarare övriga, och inte du, som svarat på frågan.
Olle
Edit: Inte meningen att låta så sur. Ber om ursäkt om du/någon hann läsa det.
Mitt inlägg var inte 100% allvarligt menat, mer som ett litet "kuriosainlägg" av messerschmittertypen
Dock har jag rätt i sak
Men självklart är ett 70-300 av teletyp. En 85'a är väl t.ex. oftast inte det, trots att de ofta benämns "lätt tele". Men "tele" har ju också blivit en term synonym med "lång brännvidd", just därav tyckte jag det var lite roligt att inflika att lång brännvidd och tele egentligen ej är samma sak.
Senast ändrad:
lofling
Aktiv medlem
Edit: Inte meningen att låta så sur. Ber om ursäkt om du/någon hann läsa det.
Mitt inlägg var inte 100% allvarligt menat, mer som ett litet "kuriosainlägg" av messerschmittertypen
Dock har jag rätt i sakEtt objektiv behöver inte vara tele bara för att det har lång brännvidd. Och en av två frågor var ju "Skillnad mellan tele och inte teleobjektiv?"
Men självklart är ett 70-300 av teletyp. En 85'a är väl t.ex. oftast inte det, trots att de ofta benämns "lätt tele". Men "tele" har ju också blivit en term synonym med "lång brännvidd", just därav tyckte jag det var lite roligt att inflika att lång brännvidd och tele egentligen ej är samma sak.
Du pratar om semantiska frågor tycker jag. Praktiskt nu förtiden är ett teleobjektiv ett objektiv som är längre än normal längd, vad jag fattat. Och normal längd brukar vara 50 mm på FX (även om det debatteras).
johannaj78
Aktiv medlem
Jag är mycket förvånad att ingen har svarat på fråganEller i.a.f. att ingen har svarat rätt på den.
"Tele betyder bara att det är lång brännvidd": Nope, absolut inte. Faktum är att man skiljer på just objektiv av tele-typ och lång brännvidd...
Det var en nybörjare som frågade och mitt svar var riktat till en nybörjare. Jag tror inte det var kuriosa om olika objektivs konstruktion han frågade efter.
Walle
Aktiv medlem
Det var en nybörjare som frågade och mitt svar var riktat till en nybörjare. Jag tror inte det var kuriosa om olika objektivs konstruktion han frågade efter.
Men herregud..jag ber damen så hemskt mycket om ursäkt om mitt inlägg på något sätt gjorde dig förnärmad!
The_SuedeII
Aktiv medlem
Att skriva "tele" på ett 70-300 är helt enkelt valbart - det beror på var man läser och vem som skriver. T.ex Nikon och Canons (och Sigmas och Tamrons!) objektiv heter olika saker beroende på i vilken butik/nätplats man tittar på helt enkelt för att det är så många förkortningar i följd på alla objektiven.... 
t.ex:
"Nikon 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX"
"Nikon DX 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR"
"Nikon AF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IF-ED VR"
- alla är samma objektiv, men pga sorteringsfrågor (kanske?) så har man valt att placera akronymerna lite olika.
Eller vad sägs om det vacker klingande namnet:
"Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC LD Aspherical IF Macro AF"...
Försök säga det snabbt, fem gånger!
Christoffer, alla längre zoomar är per definition "teleobjektiv" då de är konstruerade av fyra huvudlinsgrupper - bakifrån och fram: projektionsgrupp (eller "huvudgrupp"), zoomgrupp eller "variatorgrupp" (detta är alltså "telegruppen" då...) och sedan framför bländaren fokuseringsgrupp och kompensationsgrupp.
Zoomfunktionen uppnås alltså med en variabel "TC" som man får kompensera för med fokuseringsgruppen och kompensationsgruppen. Inte sällan är tre av grupperna rörliga enskilt frikopplat från övriga grupper - beroende på fokus- och zoomläge...
Bifogar rörelseschemat från en ganska normal långzoom så klarnar säkert allt omedelbart!
t.ex:
"Nikon 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR DX"
"Nikon DX 18-200mm f/3.5-5.6G IF-ED AF-S VR"
"Nikon AF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IF-ED VR"
- alla är samma objektiv, men pga sorteringsfrågor (kanske?) så har man valt att placera akronymerna lite olika.
Eller vad sägs om det vacker klingande namnet:
"Tamron 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC LD Aspherical IF Macro AF"...
Försök säga det snabbt, fem gånger!
Christoffer, alla längre zoomar är per definition "teleobjektiv" då de är konstruerade av fyra huvudlinsgrupper - bakifrån och fram: projektionsgrupp (eller "huvudgrupp"), zoomgrupp eller "variatorgrupp" (detta är alltså "telegruppen" då...) och sedan framför bländaren fokuseringsgrupp och kompensationsgrupp.
Zoomfunktionen uppnås alltså med en variabel "TC" som man får kompensera för med fokuseringsgruppen och kompensationsgruppen. Inte sällan är tre av grupperna rörliga enskilt frikopplat från övriga grupper - beroende på fokus- och zoomläge...
Bifogar rörelseschemat från en ganska normal långzoom så klarnar säkert allt omedelbart!
Bilagor
Makten
Aktiv medlem
Jag tycker att ni är helt ute och cyklar. "Tele" är grekiska och betyder "avlägset" (eller liknande eftersom jag personligen inte kan grekiska).
Ett teleobjektiv är något som ger fotografen en forstoring av ett avlägset motiv, genom snäv bildvinkel. Det finns vad jag förstår ingenting som skulle göra ett enkellinsigt 300-millimetersobjektiv till något annat än ett "tele" på en kamera med de sensorformat som Nikon tillverkar.
Brännvidden i sig gör inget tele. 300 mm på tillräckligt stort film- eller sensorformat skulle lika gärna kunna vara en vidvinkel.
Ett teleobjektiv är något som ger fotografen en forstoring av ett avlägset motiv, genom snäv bildvinkel. Det finns vad jag förstår ingenting som skulle göra ett enkellinsigt 300-millimetersobjektiv till något annat än ett "tele" på en kamera med de sensorformat som Nikon tillverkar.
Brännvidden i sig gör inget tele. 300 mm på tillräckligt stort film- eller sensorformat skulle lika gärna kunna vara en vidvinkel.
ztenlund
Aktiv medlem
Jag tycker att ni är helt ute och cyklar. "Tele" är grekiska och betyder "avlägset" (eller liknande eftersom jag personligen inte kan grekiska).
Rimligen är det så, ja.
Television är ett exempel på där samma ord används. Vi i Sverige har ju varit lite internationella av oss medan norrbaggarna översatt det hela och kallar det för fjernsyn. Fjärrsyn (som i fjärran) med andra ord.
Göran Larsson
Aktiv medlem
Ett "enkellinsigt 300-millimetersobjektiv" kan inte vara ett teleobjektiv. Monterat på en småbildskamera är det dock ett objektiv med lång brännvidd.Ett teleobjektiv är något som ger fotografen en forstoring av ett avlägset motiv, genom snäv bildvinkel. Det finns vad jag förstår ingenting som skulle göra ett enkellinsigt 300-millimetersobjektiv till något annat än ett "tele" på en kamera med de sensorformat som Nikon tillverkar.
Rätt svar har redan postats i den här tråden.
ztenlund
Aktiv medlem
Ett "enkellinsigt 300-millimetersobjektiv" kan inte vara ett teleobjektiv. Monterat på en småbildskamera är det dock ett objektiv med lång brännvidd.
Rätt svar har redan postats i den här tråden.
Problemet är väl bara att denna definition knappast används i vardagslag, utan ett tele är då ett objektiv som ger just den typ av bildvinkel som Makten beskriver.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Tele ÄR ett prefix på grekiska, och betyder mycket riktigt så nära man kan komma till det svenska ordet "avlägset" eller kombinationen "på avstånd, utan fysisk beröring" - allt enligt flickvännen som är en klippa på grekiska/latin.
Christoffers definition (eller snarare "definitionen som Christoffer angav") har jag också hört tidigare, så den är inte "fel" - men kanske lite högtravande om man inte läser optik...
Christoffers definition (eller snarare "definitionen som Christoffer angav") har jag också hört tidigare, så den är inte "fel" - men kanske lite högtravande om man inte läser optik...
sarnor
Avslutat medlemskap
Vad innebär då att ett objektiv är "telecentriskt"?
Vad jag har förstått är det en egenskap hos 4/3 objektiven, såväl för vidvinkel som för "objektiv med väldigt lång brännvidd i förhållande till bilddiagonalen" (eg. teleobjektiv).
Min lekmannatolkning har varit att den sista gruppen i linsen böjer om ljusstrålarna så att de blir mer parallella, dvs. som om de var väldigt avlägsna.
Vad jag har förstått är det en egenskap hos 4/3 objektiven, såväl för vidvinkel som för "objektiv med väldigt lång brännvidd i förhållande till bilddiagonalen" (eg. teleobjektiv).
Min lekmannatolkning har varit att den sista gruppen i linsen böjer om ljusstrålarna så att de blir mer parallella, dvs. som om de var väldigt avlägsna.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Helt korrekt. Telecentriciteten i ett optiskt system mäts normalt sett med hur stor den maximala infallsvinkeln på direktstrålarna ("chief rays" - som om man bländar ner objektivet till F/100 eller någon annan väldigt hög siffra) är längst ut i bildhörnet. På 4/3 är det en rekommendation från Olympus/Panasonic att objektiv inte får ha en CRA på större än 10º från den optiska axeln (som är vinkelrät ut från sensorplanet) - vilket inte är helt lätt när man tänker på att ett vidvinkelobjektiv lätt kommer upp mot 60º i infallsvinkel mot den optiska axeln på framsidan...
Detta är ett måste eftersom pixlarna i en 4/3 är så små att "höjden" på filterpaketet (mikrolinser + Bayer-CFA + AA-filter + IR/UV-filter) är väldigt stor jäfört med bredden på pixeln. Det blir frammifrån sett som en "tunnel" för ljuset att passera igenom kan man säga...
Ett objektiv är "telecentriskt" om den bakre brännvidden är avsevärt större än den främre brännvidden - om vi uttrycker det lite förenklat.
Men det kräver en planering som sträcker sig ganska långt framför den bakersta gruppen...
Detta är ett måste eftersom pixlarna i en 4/3 är så små att "höjden" på filterpaketet (mikrolinser + Bayer-CFA + AA-filter + IR/UV-filter) är väldigt stor jäfört med bredden på pixeln. Det blir frammifrån sett som en "tunnel" för ljuset att passera igenom kan man säga...
Ett objektiv är "telecentriskt" om den bakre brännvidden är avsevärt större än den främre brännvidden - om vi uttrycker det lite förenklat.
Men det kräver en planering som sträcker sig ganska långt framför den bakersta gruppen...