Annons

Skillnad på 18-200 objektiv, Nikon/Sigma/Tamron?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Josefejn

Ny medlem
Hejsan!
Jag äger för tillfället kitobjektivet 18-55 och ett nikkor 55-200 objektiv till min Nikon d40. Eftersom att jag har tröttnat på att byta objektiv mellan fotona ska jag nu sälja mitt 55-200 och köpa ett 18-200 istället.

Jag har inte jättebra koll på de olika objektiv som finns ute på marknaden så jag skulle vilja ha lite tips på vilket jag ska välja. Ska man ha nikkor/sigma/tamron objektiv? Vad är skillnaden på dem?

Jag vill ha objektivet som ett allround-objektiv som fungerar bra till både närbilder och bilder på långt håll, både stillastående och motiv som rör sig.

Och en till fråga, vad betyder VR?

Tacksam för svar.

D40 har ingen inbyggd autofokusmotor, så AF får man bara med objektiv med AF-S- eller AF-I-motor då fokusmotor sitter inbyggt i dessa (samtliga DX-objektiv har AF-S-motor t ex). Andra objektiv avsedda för Nikon fungerar, men bara med manuell fokus. Anledningen till att AF-motorn är borta är vikt, storlek och kostnad.

Optiken har en inbyggd bildstabilisering som fungerar mycket bra. VR II tekniken hjälper till att hålla objektivet stadigt i upp till 4 steg längre tider än normalt.

Läs gärna mer på CyberPhoto där jag hämtat ovanstående text.

www.cyberphoto.se/

Sedan gäller också, "Du får vad du betalar för!".

Tack så mycket för svaret! Så vad jag förstår, om jag vill ha Autofokus så måste jag köpa Nikkor...eller?

Priset speglar mycket väl den kvalite du får.

Nikon - 6490:-

Tamron - 3840:-

Sigma - 2850:-

Föutom att Nikons VR II kanske fördyrar objektivet med en femhundring eller en tusenlapp.

Det är billigare att lägga till ett par tusenlappar och köpa original i stället för att ångra sig i efterhand.

Dessutom, det finns 18-200 på beg marknaden!

Hrm okej...
Tror du att även jag som väldig amatörfotograf kommer ångra mig om jag tar Sigma eller Tamron istället?

Har just köpt ett Nikon som verkar vara jättebra. Det är nog så att du får vad du betalar för. En ny regel skall vara, köp en någotsånär bra systemkamra men satsa pengarna på optiken

knape skrev:
Har just köpt ett Nikon som verkar vara jättebra. Det är nog så att du får vad du betalar för. En ny regel skall vara, köp en någotsånär bra systemkamra men satsa pengarna på optiken

Kameror sjunker i pris, diamanter stiger i värde, kanske även objektiv stiger i värde.

Ett bra exempel är Minoltaobjektiv där 20 år gamla objektiv är heta på beg marknaden. Nu är det nya Sonyägare som letar guldkornen på eBay och andra ställen.

Dessutom, ingen kamera presterar bättre än vad objektivet lämnar ifrån sig!

Till sist är et ändock du Josefin som bestämmer vad det ska bli för bild.

Glöm inte budskapet / Jan-Olof

ANNONS
Götaplatsens Foto