Annons

Skillnad på Hoya HMC och DMC?

Produkter
(logga in för att koppla)

roxny

Medlem
Tänkte skaffa mig ett UV-filter, främst som skydd för objektivet. Har förstått att Hoya HMC är bland de vanligaste, men har även sett ett som hetter DMC Pro 1 eller något i den stilen. Det sistnämnda är lite dyrare, men jag har inte hittat någon info om vad som skiljer dem åt. Är det någon här som kan svara på det?

Är det värt att betala de där extra kronorna för DMC-filtret?

Tack på förhand!

Jag har också funderat på om det är värt att köpa de riktigt dyra filtren. Jag fick med ett riktigt dyrt filter till mitt Tamron då jag köpte den begagnad. Sedan har jag själv köpt något billigare filter. Jag kan inte säga att jag märker någon skilland mellan det dyra som släpper igenom 97% av ljuset och de billigare som bara släpper igenom 93% av ljuset.

Om man funderar på vad ett bländarsteg innegär och vad ändring av ISO ett steg (100 - 200) så ska det innebära att ljuset dubbleras eller halveras. De där fyra procentenheterna mellan spelar ingen som helst roll.

Sedan är det ju det där med "flares" i bilden. Ett bra filter ska tydligen förhindra det mer än ett dåligt filter. Ett dåligt filter gör att det blir värre faktiskt.

Så, om man fotar mycket i solljus utomhus kanske ett bättre filter är på sin plats, men annars vet jag inte om det är det.

ANNONS
Götaplatsens Foto