Annons

skillnad på manfrotto stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

sualo

Aktiv medlem
Hejsan
Jag letar nytt stativ och har fastnat för manfrottos 055 serie

har hittat et som heter manfrotto 055proB hos hegethorns för 1150:-

och ett som heter manfrotto 055 X proB hos cyberphoto för 1295:-

Är det ngn skillnad på dessa? Det skiljer ett X i modell beteckningen men det rör sig kanske bara om ett (tryck)fel

MVH
Jonas Johannesson
 
Jag har flera Manfrotto-stativ därav två 055-varianter som båda fungerar bra för allmän fotografering. Vad är dina krav på ett stativ?
 
Tja mina krav... Ett stabilt stativ som är gansak högt ,jag är 1.95 lång, som inte väger för mkt 055 serien verkar passa bra in i de kriterierna . priset är dessutom rätt. att det funkar till makro fotografi är dessutom en fördel och jag har för mig att ProB har fällbar mittpelare.
 
Skillnad med X

Höjden utan att behöva fälla upp mittpelaren är högre. Man vill undvika mittpinnen om möjligt, eftersom benen är stadigare.

Manfrotto säger att ergonomin blivit bättre. Jag fattar det som att knappen för att fälla ut benen är konstruerad på ett smartare sätt. Läste någon gammal recension där personen lyckats klämma fingrarna. Känns inte som att det är någon risk nu.

Sedan tror jag att det var någon cm kortare ihopfällt.
 
Tack för hjälpen
Jag sprang över gatan och köpte ett 055proB och kulled 486RC2 på Yfo för 1895:- (de hadde inte 055XproB) ett bra pris tyckte jag med tanke på att jag inte behöver betala ngn frakt fick till och med en bärrem på köpet. jag som trodde att YFO var dyra... Fast jag har faktiskt handlat ett objektiv där tidigare och det var bra pris på det oxå så jag vet inte var jag fick den fördommen ifrån

Tack för hjälpen nu slutar jag snart och då skall det ut och fotas

MVH
Jonas Johannesson
 
sualo skrev:
Tack för hjälpen
Jag sprang över gatan och köpte ett 055proB och kulled 486RC2 på Yfo för 1895:- (de hadde inte 055XproB) ett bra pris tyckte jag med tanke på att jag inte behöver betala ngn frakt fick till och med en bärrem på köpet. jag som trodde att YFO var dyra... Fast jag har faktiskt handlat ett objektiv där tidigare och det var bra pris på det oxå så jag vet inte var jag fick den fördommen ifrån

Tack för hjälpen nu slutar jag snart och då skall det ut och fotas

MVH
Jonas Johannesson
Är du nöjd med ditt nya stativ och kulled? Jag funderar på ett likadant.

Mvh/Pär
 
absolut än så länge kan jag inte säga annat än att jag är helnöjd men jag har ju inte haft det så länge...
 
ANNONS