Annons

Skillnad på Studioblixt och "vanlig" blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Frand_87

Ny medlem
Är inne på blixtköp nu och funderar lite på vad jag ska ha för något. Studioblixtar eller vanliga små, typ SB-800.

Min fråga är då vad som kommer lämpa sig bäst och hur mycket skillnad på effekt det är.

Jag plåtar ganska mycket extremsport, typ skate, inlines, skidor/snowboard. men vill även kunna ta typ studiobilder på några sjyssta platser utomhus.

Fungerar det att köra med Softbox/Paraply till vanliga småblixtar eller räcker inte effekten till det.
Kan tänka mig att det blir aningnens bökigt att släpa runt på stora Elinchrom aggregat och sedan dra ut förlängningssladd för att få ström till dom (Ranger kitten ligger inte i min prisklass)

Vad är era tankar runt det här? Behöver alla tips jag kan få :)

//Fredde

Det blir billigare och starkare ljus från studioblixtar. ( kaffebrus har ett paket för 2000 inkl frakt med 2 110w/s blixtar, paraplyer och stativ ). Å andra sidan är de inte lika portabla.

Man kan ha kamerablixtar på stativ med paraply, fungerar utmärkt. Lite klenare effekt blir det dock. Får köra på lägre bländarvärde eller höjha ISO.

Skillnaden på effekt beror ju på vilken studioblixt du jämför med.( det är å andra sidan väldigt svårt att jämföra styrkan hos de bägge då de mäts olika )

Köp ett gäng SB-800:eek:r och kör dem i slavläge (i-TTL ?) funkar skitbra! Alternativt fynda en/flera begagnade Metz CT60. Hyr batterigeneratorer och lampor vid de (få?) tillfällen du tror att det krävs mer.

ANNONS
Götaplatsens Foto