Annons

skillnad på usm stm

Produkter
(logga in för att koppla)

Poasp

Ny medlem
fatta nada om dethär med objektiv.
vad är skillnaden mellan usm och stm?
vad jag har förstått så är det mågot med motorerna i dom? eller har jag fått det hela om bakfoten?

STM-motorerna är så kallade stegmotorer och rör sig på annat sätt än USM-motorerna.

USM-motorerna är utvecklade för stillbilder och är snabba, men autofokus vid filmning kan upplevas hackig. STM-motorerna ger mjukare fokusrörelser, men är långsammare. Därför har proffsobjektiven USM-motorer. Det finns dock kvalitetsskillnader mellan olika USM-motorer, så alla behöver inte vara snabba. Generellt är de tysta.

Det finns två olika slags STM-motorer. Den kompakta sorten som används i ex. EF 40/2,8 och nya EF 50/1,8 STM låter lite. STM-motorerna som sitter i flera zoomar är tysta och jag tror också att de är lite snabbare.

Senast ändrad:
Magnus redogörelse säger nästan allt. Det ska måhända tillfogas att om du har en kamera med PDAF inbyggt i sensorn, vilket gör att den är mycket bättre på att använda autofokus under tiden som man filmar, och du vill filma, då är STM en värdefull finess.

Ska man mest ta stillbilder vinner man inte mycket på STM jämfört med USM. Är det någon skillnad så snarare tvärtom.

ANNONS
Götaplatsens Foto