Annons

Skillnad SB600 och SB800?

Produkter
(logga in för att koppla)

Björn Sjögren

Aktiv medlem
Min gamla SB24 har gett upp och kameran har från FE2 via F90x, F5 och D100 blivit en D70s. Dags för ny TTL-blixt.

Nikon har funkat bra förut, så det får bli en sån igen. Frågan är bara om jag ska ha SB600 eller SB800? Prisskilnaden är ganska stor, men det verkar som att 600 har allt jag efterfrågar. Vad är egentligen skillnaden, mer än ledtalet? Funkar min gamla SC17-kabel?

Bl.a. klarar SB-800 av att styra andra blixtar, SB-600 klarar bara av att bli styrd. Bouncer ingår också i priset.

SB-800 har SU-4-läget som inte lillebror har. Klarar av att utlösas som slav och man kan ställa in manuellt hur myckety den skall lysa ut och kan ställa ner den till 1/128-del. Grymt bra.

Vill du ha den bästa köp SB 800.
Vill du spara pengar titta då på SB 400 som är en bra blixt men enkel och lätt, fungerar med ITTL

SB400 är inte ett alternativ. Jag är van att använda riktiga blixtar och 400:an verkar mest vara en förstärkning av den inbyggda. Bättre isåfall köpa nån billig Sunpack eller liknande.

Att styra andra blixtar är inte aktuellt eftersom mina andra blixtar går på PC-synk (dvs jag styr, kul att fundera lite själv ibland). Kanske om jag hade fler Nikonblixtar, men det har jag inte.

Men det där med manuellt är intressant. Alla andra gamla Nikonblixtar jag använt (SB 24 och SB26) har gått att köra manuellt. Går inte det med SB600? Isåfall är det skäl nog att köpa nåt annat...

Jovisst går det manuellt.
Köpte själv en sb-600 därför att jag inte behövde mer finesser än vad den redan har.
Sedan är det 4 batterier i sb-600 mot (5) i 800.
Vilken laddare har uttag för 5?

Tack för svaren! Nu har jag betstämt mig. Verkar som att det får bli en 600. Vi svenskar brukar tendera att köpa det dyraste bara för att "det är lika bra att köpa värstingen så vet jag att det räcker till". Goretex Extreme i blåbärsskogen eller 3000:- grafikkort för att redigera foton. Får försöka låta bli den här gången...

Bra länk det där. Jag har kollat på en SB800 en stund (visade en kille hur man räknar ledtal när man kör blixten i taket) och displayen var sannerligen inte kul. A-läge har jag på en Regula Variant för 400:-, känns inte nödvändigt. Det enda jag skulle kunna sakna med 600 är stroben, har använt den ibland med dom gamla blixtarna, mest på kul.

ANNONS
Götaplatsens Foto