Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skit bakom spakarna?

Produkter
(logga in för att koppla)

photonicdelousions

Aktiv medlem
Jag har länge tyckt att min EOS 30D haft tendenser att ge utvattnade tråkiga bilder utan stuns. Jag jämför detta mot min 350D jag hade innan där jag ofta uppfattade färgerna som mustiga och trevliga. Vilka inställningar använder ni? Bifogar två bilder så ni kanske kan se vad jag menar!?

Passar på att fråga .. kan man inte ställa in blixtkompensering på 30D? Jag hittar nämligen inte det!?

ISO 400, AV mode

Tack på förhand!

Bilagor

• skumm1.jpg
    skumm1.jpg
    28.4 KB · Visningar: 642
Den övre bilden är hattarna på svamparna utfrätta.
Exponeringen är betydligt ljusare på den övre bilden.
Mitt tips lär dig histogrammet öppna bilden i levels o håll ner alt knappen så kommer du se vad som är utfrätt om du drar på den lilla vita pilen under histogrammet.

Ett tips jag ger till alla i liknande situationer:

Exponera rätt och använd RAW!

Edit: Du behöver inte ens exponera rätt om du kör RAW :) Även om det helt klart är att föredra! Men du kan faktikst öka resp minska exponeringen i RAW.. så har du en något överexponerad bild kan du med fördel minska exponeringen i RAW programmet!

Den undre bilden ser inte så tokig ut på min skärm. Den övre är alldeles för ljus.
Har du provat att underexponera 1/2 steg? Så gjorde jag när jag plåtade macro på blåsippor i våras. Färgerna blev mycket bättre.

photonicdelousions skrev:

Passar på att fråga .. kan man inte ställa in blixtkompensering på 30D? Jag hittar nämligen inte det!?

tryck på knappen längst till höger av de tre vid displayen på ovansidan. Justera blixtkompensationen med ratten på baksidan.
/Mattias

Jag kör alltid alltid RAW det finns inget annat för mig. Problemet är att mina bilder till 70% ser ut som den översta, jag har inte haft dessa problemen när jag hade min 350D ! Det är därför jag börjat reflektera över detta, tycker att det är tråkigt och konstigt .. kan som sagt vara jag som inte hanterar kameran till 100% än men så fel kan det ju inte bara bli eller? :)

Tack Mattias, det var ju rätt uppenbart när man bara fick det berättat ;) Var via menyn på 350Dn :)

ANNONS
Götaplatsens Foto