Annons

Skit på sensorn...redan

Produkter
(logga in för att koppla)

Söderlund

Aktiv medlem
Haft kameran i två dagar, en EOS 30D, och idag när jag laddade in bilder i datorn så såg jag en massa fläckar på bilderna. Tog lite testbilder mot en vit yta med olika objektiv och likadana fläckar på samtliga bilder.

Är det möjligt att det skall vara så överhuvudtaget?

Trodde i min enfald att man skulle slippa klona bort damm från inskannade bilder men det har ju blivit värre...

Det finns andra som haft samma problem med 30D, undrar vad det beror på ?

Tydligen är vissa kameror värre när det gäller att samla på sig damm på sensorn, jag gjorde nyligen ren sensorn på min D2Hs och den hade 3 små dammkorn efter drygt 8 veckor i fält med en massa objektivbyten, det får man väl kalla godkänt.

kent.

Dammproblemet lär du inte komma undan, fast det är ju trist när dammet finns där redan från början.

Enligt tidigare trådar går det tydligen att få kameran rengjord på garantin när sensorn är smutsig från början, men då blir du förstås av med kameran ett tag.

Söderlund skrev:
Då är det ju inte mer pixlar eller mindre brus som dom behöver utveckla...

Vad spelar det för roll om det är ett litet dammkorn på sensorn? Det tar längre tid att plocka upp kameran ur förpackningen är det tar att blåsa rent sensorn.

Hade också ett stort dammkort på min 30d från början. Blåste av sensorn och sen dess har jag inte haft några problem med damm.

Shit, har du varit på fotosafari i dammsugarpåsen?
Så där skarpt brukar inte damm på min sensor avbildas. Ser nästan ut som du har damm på väggen. ;)

Hade jag haft ett dammkorn så hade jag inte sagt så mycket men jag tyckte det där var lite väl mycket.

Det är taget med minsta bländaren.

20D är ju lika oxå och man har nog
redan vid köpet lite damm på sensorn och efter
första gluggbytet är de nästan garanterat mer
tyvärr är de nåt du kommer att få leva med och
de syns bara med extremt små bländare

Det är första gången jag sett damm på sensorn på ett sådant skarp sätt. Jag hade lämnat tillbaks kameran utan tvekan. Det ser verkligen mysko ut. Damm brukar avspegla sig som suddiga gråaktiga fläckar inte å där skarpt.

Är det nån här som nånsin fotat analogt???
Damm på sensorn e rena barnleken jämfört med en damm retusch på ett 67 neg eller för att inte tala om ett 4x5 tums neg...
Damm är en gudagåva jämfört med ett scnnat neg från ett standard lab...
Klona o se glada ut säger jag bara!

Bollan skrev:
Damm brukar avspegla sig som suddiga gråaktiga fläckar inte å där skarpt.
Näe, inte om inte dammet ligger på själva sensorn, dvs bakom skyddsglaset...
Bara att lämna in tror jag. Canon får förklara sig...
Du har inte fått ett exemplar som varit nedplockad på nån usel Canon-service-verkstad?
Det verkar otroligt om kameror direkt från Canons tillverkningslina kommer undan med det där.

Det hade jag ingen AAANING om säger man antagligen på Canon. Dom är värre än vissa politiker,
Nä lite damm får man förstås räkna med men det känns inte särskilt High Tech att kameran är full med damm redan vid leverans.
Min 350D klarar sig rätt bra. Jag kanske inte fotograferar och byter optik lika flitigt som andra

ANNONS
Götaplatsens Foto