Annons

Skräp på spegeln utan att ha gjort någonting

Produkter
(logga in för att koppla)

aik_putte

Aktiv medlem
Hej!
Idag märkte jag när jag skulle fota att i sökaren syns att långt tunt suddigt streck lite ovanför den näst vänstra fokuspunkten i EOS 350D, kameran har nyss varit på rengöring på SCS och när jag fotade för 3 dagar sen så fanns det inte där, sen har det bara legat i ryggsäcken i 3 dagar med linskyddet på och jag har inte bytt eller tagit bort objektivet någon gång.

Hur kan det vara möjligt att jag har fått in skräp där utan att ha gjort någonting?

Du behöver inte göra nåt själv, skräpet har inte ont i ryggen utan tar sig in när du minst anar det.
En del skräp bor i kameran hela tiden och kommer fram sena höstdagar för att sola sig på spegeln.
Oroa dig inte, de brukar gömma sig när de fått nog exponering. Dessutom hatar spegelskräp att vara med på bild.

Antar att det inte sitter på spegeln utan på mattskivan. Jag tror inte att det finns något lätt sätt att göra rent på.

Många finare kameror (bl.a. Canons proffskameror) har lösttagbar mattskiva som man kan ta bort och rengöra.

Skräp kan komma från kameran själv.
Fick min sensor och kamera rensad för några dagar sedan, han sa att det kan det vara färg som lossnat innifrån kameran eller skit som kommer in via korthålet. Jag är inte speciellt rädd för skit, bytar objektiv mitt i sandbrott osv.. Kommer det skit så kommer det skit.
Han blåste ialf hela kameran alla hålrum först sedan rensar han sensorn.

Skräpet sitter troligtvis på mattskivan, ta bort objektivet och blås bort skräpet med en typ, apoteksblåsa, tänk på att skräpet sitter spegelvänt mot hur du ser det genom sökaren, fixat lätt som än plätt :)

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto