Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skrivarproblem, kan någon hjälpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

FlashGordon

Medlem
Hej! Jag har ett problem, dock ingen fotoprob. men ändå. Jag undrar om någon kan hjälpa mig. Har försökt att skriva ut på min HP Photosmart 7760, med ett icke Hp-papper. Utskriften blir lika bra om inte bättre med det udda pappret(!?). Men, den beskär helt fel så att en del hamnar utanför.

Det märkliga är det är samma storlek (10x15), samma vikt och att jag har bockat för "skala för att passa media" och den visar att allt är "innanför". Jag har laborerat med olika storlekar i procent, men inget hjälper. Det som funkar med HP-pappret funkar inte med det andra. Så jag undrar, är det ett lömskt försäljningstrick från HP och att skrivaren är allergisk mot andra papper, eller är jag helt ute och cyklar. Finns det någon som upplevt något liknande. Vore tacksam för hjälp.

Papperna det handlar om är:

HP premium plus photo och
Isotech Photo Paper Pro

/Pål

Det låter hel skumt, fattar inte riktigt vad pappret har med formatet på utskriften att göra.

Mitt tips är dock att installera om drivrutinerna till skrivaren. Det är inga spakar på skrivaren som ligger i "fel" läge?

Inte mycket till hjälp kanske...men men

Skall prova detta.

Tack för ditt svar. Skall göra en sista djupdykning bland inställningarna, om inte det hjälper skall jag prova ominstallera/uppdatera drivrutiner.

Re: Skall prova detta.

FlashGordon skrev:
Tack för ditt svar. Skall göra en sista djupdykning bland inställningarna, om inte det hjälper skall jag prova ominstallera/uppdatera drivrutiner.

Men hallå!
Skrivaren känner omöjligt av att det är olika kvalitet på papperet såtillvida att det är samma format på det dvs 10X15. Enbart formatet/storleken spelar roll. Sedan kan man ställa in i skrivardrivrutinen vilken typ av papper man använder för att skrivarhuvudet ska anpassa bläckmängden efter kvaliteten av papper. Har inte skrivaren exakt det fördefinierade papperstypen får du ta den som ligger närmast (läs prova dig fram till bästa resultat)

Vad använder du för programvara när du skriver ut?

Har du verkligen satt i det nya papperet rätt i skrivaren?

//Micke

Ja jag vet, jag tillskriver inte min skrivare någon större intelligens, men faktum är att resultaten blir olika mellan HP´s 10x15 och Isotechs 10x15.

Papperna är lika stora,liknande kvalitet. Jag har uppdaterat drivrutinen utan önskat resultat. Av någon anledning beskärs bilderna med nästan 15mm i nederkanten. Frustrerande. Jag har t.o.m försökt "lura" skrivaren att tro att det är HP -papper utan att lyckas. Det går nästan inte att sätta i papperen fel, det är ett extrafack för just 10x15mm.
/Pål

Kan det vara så att skrivaren har problem att mata fram papperet eller att se kanten när det börjar/slutar.
Kolla om papperet verkar halt, eller så.

Jag har försökt på alla sätt och vis. Det verkar inte vara något som krånglar där, pappret matas fram som det skall.

/Pål

Intelligen i skrivaren?
Varför inte! Min Pixma400 kalibrerar ju sig helt själv tydligen, den skriver ut en liten bit, drar in pappret igen, tänker någon sekund, matar fram biten igen och skriver lite till.

Canon mfl. sriver ju tydligen numera ut en liten osynlig kodsnutt på alla utskrifter, så att man kan spåra vilken skirvare en utskrift kommer i från.

scannrar m.m kollar om du försöker kopiera en Euro / dollar sedel Tex.

Varför skulle inte något märke fixat till så att deras papper har ett litet micromönster som gör att just deras märke funkar bättre än något annat?

Så skulle ju jag gjort om jag tillverkat grejjer
:D

ANNONS
Götaplatsens Foto