Ett råd - utan att ha erfarenhet av båda alternativen, märk väl.
Hej. Vill gärna ha lite råd inför kameraköp.
Funderar på en canon 70d eller 6d.
Fotar mycket utan blixt. Ibland använder jag mina studioblixtar.
Gillar att fota barn, djur, natur.
Gärna vid rörelse. Tex när en katt hoppar.
Även lite macro.
Vill ha wifi på kameran. OM den nu fungerar som jag vill..
Kan man dela bilder direkt till tex instagram eller facebook?
Använder de mycket.
Har en canon 400d och 40d men vill uppgradera mig lite.
Mvh camilla
Hej Camilla,
Eftersom jag aldrig ägt en 70D kan jag bara tala för "min" vara - nämligen en 6D.
Jag tror rent allmänt att fullformat är att föredra - förutsatt att man har ekonomin till detta, givetvis.
För även om en 6D kanske inte är den snabbaste så är den sannolikt den vassaste kniven i den låda du beskriver.
Att t ex ta flyktbilder på fåglar o annat under klena ljusförhållanden går ganska bra - själv tog jag några som blev ganska OK med en helt ny (och otestad) kamera förra året ,
(se:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/353213/3071746.htm)
Det där med att dela bilder på diverse sociala medier har väl mer med dina kopplingar till datorn att göra än själva kameran (allt du kan göra i en 40D kan du givetvis göra med både en 70D o en 6D).
Du ska inte åka utomlands, händelsevis?
Själv köpte jag mitt ena kamerahus i Hong Kong (c:a 11 000

o är väldigt nöjd med både pris o kvalitet.
Nu ska jag trots detta skicka in mitt ena hus tillsammans med mitt 16-35/2.8L II för kontroll av skärpa eftersom jag tycker det presterar dåligt i periferin. Men hör-o-häpna - det finns ett sorts "Gentlemen's agreement" som innebär att om jag bara visar upp ett kvitto (yngre än ett år) från Hong Kong så görs denna typ av justering o reparation helt "pro bono".
Trots att jag alltså formellt inte har någon garanti inom EU!
Något att ha i minnet om man ändå ska utanför EU, eller hur?
Bästa ...
//j