Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skumma artefakter efter inläsning av Adobe Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

johan.morck

Aktiv medlem
Har inte sett detta tidigare, konstiga artefakter uppstår efter inläsning av NEF-filer i Photoshop med hjälp av ACR (3.4). Se bilder på länkarna nedan, den första är en skärmdump från ACR, inte "märken" syns. Har inställt så att skärpning BARA görs i förhandsvisning inte på de importerade bilderna. Den andra bilden en skämdump från bilden i Photoshop (CS2). Varför uppstår dessa? Någon som upplevst motsvarande saker?

Se här: http://www.pbase.com/fam_morck/slask bild 1 är normal.jpg (dvs i ACR utan artefakter) och bild 2, import.jpg (med artefakter)

Jag vet inte vad det är, men jag har också sett dom. Då på bilder konverterade från .cr2 filer tagna med 5D.

OK, tack! Då är jag inte ensam :) Dock är problemet så frustrerande efter jag är starkt beroende av ACR och PS. Vore intressant om någon PS-guru kunde förkara varför det blir såhär.

ANNONS
Götaplatsens Foto