Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skumt fenomen på EOS 1000D

Produkter
(logga in för att koppla)

Freander

Ny medlem
Hej!

Har en Canon EOS 1000D som har fått ett konstigt fel.

När jag satt och lekte med kameran blev helt plötsligt färgerna jättekonstiga och bilderna tar dubbelt så stor plats som tidigare.(tidigare ca.3-4Mb nu 6-7Mb)

Jag har inte ändrat några inställningar eller dylikt. Tog en bild som var normal, och sedan nästa var konstig.

Se bifogad bild!

attachment.php

Har testat att återställa kameran. Även uppgraderat Firmwere. Ingen skillnad.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Bilagor

• Bild 2851.jpg
    Bild 2851.jpg
    16.9 KB · Visningar: 661
Kan känsligheten (ISO) ha ökat? När känsligheten ställs högre blir bildfilerna större. Ställs bildstorleken, bildkvalitén om till från än lägre kvalité till en högre blir bildfilerna större.

Publicera en bild i dina album så att vi kan se vilka inställningar bilden är tagen med. Då kan man utesluta ovanstående etc..

Mvh

Står inställd på "Auto white balance"

Eftersom jag har återställt kameran till "fabriksinställningar" så borde det inte ha med inställningar att göra. Blir samma fel även om jag testar på dom automatiska programmen.

Om ni tittar på bilden några inlägg högre upp så skall väggen vara vit.Soffan skall vara blå-lila och tröjan skall vara turkos.

Jag skulle spontant säga att din kamera gått sönder... Pratat med Canon? Konstiga fenomen på detta sätt,, ja det känns som om det är något problem med t.ex. strömförsörjning??

Det är ju mycket möjligt att det är något som hänt medans du pillat på din kamera?? Vad var det du experimenterade med?

En av mina hobbies utöver foto är syntar. Där är det vanligt, på de gamla maskinerna, att man genom vissa knapptryckningar kan komma åt saker som bara är för test eller kanske inte ens skall vara möjliga att kommat utan är rena buggar. Tror inte att det är så vanligt nu för tiden, eller??

I mjukvara händer det att programmeraren lägger in sk. "påskägg".

Mitt tips blir ändå, snacka med Canon!

Enligt exifen är det "CanonFirmwareVersion: Firmware Version 1.0.5". där har varit konstiga problem med den prova att uppgradera till 1.06 eller om det finns nyare. Prova också om det gör någon skillnad när du använder Canon optiken. Firmwaren bör i vilket fall som helst uppgraderas.

Vad står det för Firmware verision i menyn på kameran?

De "konstiga" sakerna med fw 1.0.5 var vad det verkar inte riktigt så som felen verkar uppenbara sig här? Men det kan ju vara ltie olika beroende på hårdvaruversioner oxo? Jag hade lite problem ett par ggr med min 1000D och fw 1.0.5 men det som hände mig var att kameran inte svarade när jag skulle trycka av, ungefär som om det inte var något som fokuserats, även om allt var som det skulle. Det räckte med att starta om så fungerade det igen.

Jag fick konstiga problem på min, det gick inte att fota, tog ur batteriet och satte i igen funkade en stund, kameran numrerade bilder konstigt, kom inte ihåg inställningar. Jag lämnade in kameran och det tog hur lång tid som helst att reparera, troligen var det firmwaren som strulade. De hade en notering här på FS där det också stod at problemen kunde ta sig olika uttryck på olika 1000D kameror.

Det kan i alla fall var värt att prova istället för att lämna in kameran och kanske få vänta 3-4 veckor.

Exif:
Canon:Camera:
ColorTone: Normal
Contrast: Normal
Saturation: Normal
WhiteBalance: Auto
ColorTemperature: 5200
CameraTemperature: 30 C

Canon:Image:
WBBracketMode: Off
WBBracketValueAB: 0
WBBracketValueGM: 0
WhiteBalance: Auto
ToneCurve: Standard
Sharpness: 3
PictureStyle: Standard

Ser ju rätt ut. Mitt program verkar inte visa vitbalansgaffling.

Phil Harveys ExifTool visar allt (man vill). :)

Jag har gjort några små windowsskript så man får upp alla eller vald information i en textfil eller i en tabell i webbläsaren. Lätt att också välja vad man vill ha med i bildfilen, radera all Exif, bara tex vanliga kameravärden eller bara färgprofil etc.

Tack för alla svar!

Har redan uppdaterat firmwere. Ingen förbättring.

Har nu varit i kontakt med Canon och dom säger att det skulle kunna vara fel på sensorn Så det blir nog att skicka in i alla fall.

ANNONS
Götaplatsens Foto