Annons

Skydd mot väder och vind

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasBerntsson

Avslutat medlemskap
Skall (som jag skrivit ett antal gånger här nu på fotosidan) till Bali för att fotografera surfning. Kommer att sitta långa tider på stranden (med massa av solskydd) men jag skulle behöva skydda min kamera (canon 350d med ett teleobjektiv som jag inte har köpt än) mot sand, vind och LITE vattenstänk.

Finns det någon bra lösning på detta?

Niklas

Förstår lite bittert vad du säger. Du ska alltså ha ett teleojektiv som ska skydda din kamera,

Finns en massa bra teleobjektiv från Canon
aha okej...

Mvh Markus

Jag kör ett par lågpristrix;

1: Vid lite skvätt (alltså inte ihållande regn) brukar jag använda en badmössa (en sådan som man brukar få gratis på de flesta hotell) som skydd endast för kamerahuset. Funkar utmärkt attvrida på rattar och hantera kameran.

2: När jag monterat på Telet och det regnar mer, har jag själv klippt av ett ben från ett par gamla galonregnbyxor och vikt till det så att det passar att dra över kamerahuset och mitt 300-tele. Serlite taffligt ut men man behöver inte slänga ut flera hundra på ett proffesionellt skydd när man enkelt kan göra ett eget.

Mvh
Bengt

Det jag undrade var om det fanns ett skydd för Kameran och objektivet. Tipset ang begangnat regnställ att trä över kan ju funka. Bättre än inget. Tack!

Ett annat lågprisalternativ som jag visserligen aldrig testat utan endast läst om är att köra med en vanlig genomskinlig plastpåse och fästa den längst fram med ett gammalt filter som du slår ut glaset på. Skruva fast filtret utan glas med plastpåsen emellan och riv sedan bort de delar av plastpåsen som sitter över öppningen för objektivet.

Jag skulle kolla in AquaTech's eller möjligen EwaMarine's produkter.

Det är produkter specielt framtagna för de ändamål som du beskriver. Kanske dyrare än en plastpåse, men sannolikt betydligt smidigare att arbeta med.

Ewa Marine kan du köpa i Sverige på bl.a. Cyberphoto. För AquaTech skickar jag med länk till en Engelsk butik

AquaTech
http://www.camerasunderwater.co.uk/sport/aquatech/sportshield.html

Ewa Marine

http://www.camerasunderwater.co.uk/ewa_marine/sport/slr_cape.html

Från en som inte alls är avundsjuk på att du skall åka till Bali... :)

P.S Vissa av Ewa-prylarna kan du även dyka med då vissa modeller tål att dyka med ned till 40 meters djup.

Bilagor

• hood3a.jpg
    hood3a.jpg
    10.7 KB · Visningar: 454
Här har vi en ruggt dålig men förhoppningsvis hyffsat beskrivande bild av mitt avklippta regnbyxeben;)

Mvh Niclas,

Bilagor

• bild 2_filtered.jpg
    bild 2_filtered.jpg
    17.6 KB · Visningar: 395
Hehe, det kan ju faktiskt funka. Så länge det inte blåser alltför mycket. Skall faktiskt testa din ide.

Den tar ju dessutom ett minimum med plats :)

Niklas

Ja, vind spelar inte heller ngn roll faktiskt. Typ ngr timmar innan jag tog bilden ovan så fotade jag bla denna http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=482958 bilden i regn och rusk. Skyddar helt perfekt. Jag hade ju dessutom turen att hitta ett par regnbyxor av kraftig modell som passade 100% perfekt på mitt 500-tele! Ofta kan ju lillsyrrans byxben räcka, beroende på kamerastorleken (och möjligen lillsyrrans aggresiva tendenser..).

Igår när jag var ute så var det fint väder när jag gick men eftersom byxbenet tar så liten plats så får det alltid följa med. Så kom det en regnskur och jag drog över skyddet och fortsatte fota. Bilden i länken hade jag inte fått om jag gått hem då..

MVH Niclas,

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto