Annons

skydda kameran mot sand?

Produkter
(logga in för att koppla)

qpw

Aktiv medlem
Hej, skall till Oman om en vecka. Tänkte ta med mig min Canon EOS 5d och plåta lite. Det är mycket sand i Oman. Hur skyddar jag bäst mitt kamerahus och objektiv från sanden när jag är ute och fotar?

Mvh

Peter

qpw skrev:
Hej, skall till Oman om en vecka. Tänkte ta med mig min Canon EOS 5d och plåta lite. Det är mycket sand i Oman. Hur skyddar jag bäst mitt kamerahus och objektiv från sanden när jag är ute och fotar?

Mvh

Peter

Nu har jag iofs inte varit i Oman, men jag har varit i Mojaveöknen och Sonoraöknen och på diverse sandstränder och andra sandiga ställen.

Om det inte blåser väldigt mycket så behöver du inte göra något särskillt, bara undvika att lägga kamera och objektiv på marken och vara allmänt försiktig.

Vill du kunna fota i full sandstorm så är nog en undervattenspåse det bästa alternativet, men jag fotade även under blåst i Arizona när det var ganska dålig sikt p.g.a. att luften var full av ökendamm. Jag gjorde inget särskillt för att skydda kameran och hade inga problem, men gjorde en sensorrengöring efteråt för säkerhets skull.

ANNONS
Götaplatsens Foto