Annons

Sälja på Tradera, vilken strategi?

Produkter
(logga in för att koppla)

lenp

Medlem
Tänker lägga ut Canon EOS 5D MKII med tillhörande Canon 24-70 samt ett Tamron 90. Velar lite fram och tillbaka, vilket som är bäst - sälja var för sig eller som ett paket?

Vad tror ni?

Och kör ni fast pris eller budgivning?

Senast ändrad:
Jag skulle lägga ut var för sig. Inte alla vill ha just ditt paket och om dom vill tänker dom en paketrabatt.
Att kör budgivning kan verka risky men i slutändan blir det rätt pris. Vid budgivning slipper du alla jobbiga som vill pruta..
Jag har lagt ut ett par gånger med ett väldigt lågt utgångspris. Det väcker intresse och om flera budar går priset upp! Man kan lägga in en lägsta prisgräns som de som budar inte ser.
Om du lägger ut med fast pris, kolla runt först så du inte är för optimistisk om värdet.

Jag skulle lägga ut var för sig. Inte alla vill ha just ditt paket och om dom vill tänker dom en paketrabatt.
Att kör budgivning kan verka risky men i slutändan blir det rätt pris. Vid budgivning slipper du alla jobbiga som vill pruta..
Jag har lagt ut ett par gånger med ett väldigt lågt utgångspris. Det väcker intresse och om flera budar går priset upp! Man kan lägga in en lägsta prisgräns som de som budar inte ser.
Om du lägger ut med fast pris, kolla runt först så du inte är för optimistisk om värdet.
Man kan lägga in om "ej uppnått minipris". Men det tycker jag är lite fult. Det är bättre att lägga in ett vettigt utgångspris som man är villig att släppa den för.

Var för sig tror jag också funkar bäst. Eller hus + 24-70 i ett paket, men 90mm för sig. Budgivning med hyfsat lågt utrop, och om det känns osäkert kan du sätta reservationspris så det inte går för billigt.
Jag har sålt massor av analoga kameror o objektiv under förra året och en del i år och då satte jag oftast hus + normalobjektiv (och filmmagasin när det var mellanformat) i en auktion, och övriga objektiv separat, och alltid med lågt utropspris och inget reservationspris. Det mesta gick för bra priser, men inte allt. Vissa kameror är helt enkelt inte så eftertraktade.
Lägg upp bra bilder på grejorna, och en seriös och ärlig beskrivning. Även ev. skavanker. Det tycker jag iaf är viktigt. Om det inte finns så brukar jag strunta i auktionen. Lycka till !

Tänker lägga ut Canon EOS MKII med tillhörande Canon 24-70 samt ett Tamron 90. Velar lite fram och tillbaka, vilket som är bäst - sälja var för sig eller som ett paket?

Vad tror ni?

Och kör ni fast pris eller budgivning?
Lägg ut sakerna var för sig, auktion med ett utgångspris strax under vad du är villig att sälja för. Tala om att du har fler annonser. Fota nära så att skicket framgår, det allmänna utseendet kan man ju googla fram själv. Jag har ibland gjort collage och lagt upp dessa som en egen bild om antalet bilder inte räcker till. Jag brukar skriva i annonsen att bilderna är av god kvalitet och kan förstoras om man vill se tydligare. Länkar till artiklar prislistor och tester är bra. Jag tror det är bra att ”slipa ner trösklarna” så mkt det går.

Jag lägger alltid ut för 1 kr. Det skapar alltid fler intresserade i form av folk som har annonsen som favorit och budar.

Många gånger har jag lagt ut en produkt för ett fast pris. Som inte fått något bud. Kort efter har jag lagt ut den för 1 kr. Slutpriset blir alltid högre än priset jag hade som fast i första annonsen...

Om man känner att man vill ha reservationspris är det ju smidigt om man vill känna sig säker.

Säger som flera andra, man får högst pris med 1 krona som startpris. Enligt min erfarenhet dödar också reservationspriser intresset. Och sälj separat.

Mitt eget intresse dör helt för auktioner med reservationspris.
Kanske för att de sätt så högt att det inte längre är en auktion utan en fastprisförsäljning i slutändan.

Sälj den till auktion. Med eller utan Köp nu om du vill.
Sälj den till fast pris direkt.

Men med reservationspris kommunicerar man bara att man som säljare egentligen är ointresserad av auktionen till köparna. Men är bara ute efter att uppnå sitt egna prismål under en dålig ursäkt. 😃

Så är min upplevelse av detta.

Jag lägger alltid ut för 1 kr. Det skapar alltid fler intresserade i form av folk som har annonsen som favorit och budar.

Många gånger har jag lagt ut en produkt för ett fast pris. Som inte fått något bud. Kort efter har jag lagt ut den för 1 kr. Slutpriset blir alltid högre än priset jag hade som fast i första annonsen...

Om man känner att man vill ha reservationspris är det ju smidigt om man vill känna sig säker.
Jag la ut Nikon Z6 för 6000kr och den såldes på någon timme. Kanske för lågt pris iofs.

Jag säljer rätt mycket på tradera och i stort sett allt jag lägger upp kör jag 1:- utropspris på. Reservationspris kör jag nästan aldrig med.

Sen skulle jag också rekommendera att lägga upp sakerna var för sig och samtidigt såklart erbjuda samfrakt om samma person skulle vinna flera av auktionerna.

Jag både köper o säljer en hel del på Tradera. Lägg upp allt var för sej med bra bilder o beskrivning o auktionerna startar från 1 krona o inget reservationspris, dom som sätter ett start pris men även reservationspris dom annonserna blir ofta helt utan bud

ANNONS
Götaplatsens Foto