Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skydda objektiven??

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars Horn

Aktiv medlem
Jag har numera ett antal objektiv som står i ett vitrinskåp. Det är trevligt att se objektiven lätt och att välja vilket man ska ta med sig för ett speciellt ändamål.

Men förmodligen är det inte helt bra att ha dem stående där oskyddade från damm som kan komma in.
Plastpåsar är inte det optimala och linspåsar är dyra och dessutom kan det vara svårt att direkt hitta rätt objektiv.

Därför undrar jag om någon kommit på en smart förvaringsidé för objektiv

Hur ska damm komma in om de bara står? Du behöver nog inte oroa dig. Det är under användandet de möjlighen kan behöva skyddas;-)

Du får helt enkelt sy olika små kimonos och sätta
rishattar på alla Canon objektiven. ;-)

Tre Ess skrev:
Då kanske jag inte borde säga att jag på allvar tänkt
göra samma sak... :-D

Tänk, sedan kan du sy upp olika modeller, Eller lagom till julen, sy små tomtedräkter till objektiven och tomteluvor..

Sen när det är påsketider, klä dom i små kycklinggula dressar...

och varför inte, sy små halloweendräkter också...

Det här kan ju varieras i det oändliga..

Tack för alla roliga förslag.....

.....finns det kanske nån som har mer seriösa förslag????

Det är faktiskt ett litet problem när man vill ha objektiven skyddade och samtidigt lätt tillgängliga. Man kan ju inte varje gång stoppa ner dem i rejäla läderväskor och sedan stå och leta när man spontant ska fota något.

Kanske du kan hitta (givetvis japanska) plastkupor? Det är en klassisk lösning för objektiv när man vill se dem.

Annars kan man tycka att ett vitrinskåp, och med lins- respektive baklock borde vara en hyfsat skyddad miljö. Jag har haft mina objektiv skyddade i ett vanligt skåp i alla år, och några "kimonos" i form av skyddspåsar har jag aldrig behövt.

Tack!

Det låter intressant med japanska kupor, jag ska kolla i en japansk affär jag känner till.
Det kanske låter pedantiskt men visst blir det damm på glashyllorna i vitrinskåpet och objektiv är ju känsliga instrument.

Re: Tack!

Lars Horn skrev:
Det låter intressant med japanska kupor, jag ska kolla i en japansk affär jag känner till.
Det kanske låter pedantiskt men visst blir det damm på glashyllorna i vitrinskåpet och objektiv är ju känsliga instrument.

Eftertanke: Kanske du kan köpa glasskålar i någon inredningsshop, typ "höga, rätt smala". Då får du kanske till och med salongsfähiga kåpor passande vitrinskåpet...

Men är det nåt problem egentligen.Jag har också mina uppradade.Sitter det ett objektivlock fram och bak,så är det garanterat tätt.Det som dammar utanpå blåser du lätt av med tryckluft på burk.

Objektiv & kameror ligger i huller om buller på golvet i ett skåp. Går väl hyfsat att hitta & så är det ingen risk att jag tappar dem i golvet :) Än har gluggarna inte klagat...Dammiga blir de ju först när jag plåtar i smutsiga miljöer med skitiga arbetshandskar.

Så jag tror den bekvämaste lösningen är att bli vän med tanken att det inte är något problem, det är användandet som är problemet.
Om det nu ska göras nåt ändå borde det väl vara bekvämast att se till att vitrinskåpet håller sig tätt (tätningslist) så att det inte kommer in något damm?

Re: Tack för alla roliga förslag.....

Lars Horn skrev:
.....finns det kanske nån som har mer seriösa förslag???? ....
Seriösa svar, okej. Som jag skrev lite längre ner har jag
själv tänk göra sådana, så det var ett seriöst förslag.
Lite ovanligt och humoristiskt, men sådan är jag.
Jag gillar saker som inte alla har.

- Cylinderformade vaser att ställa upp och ned.
(IKEA brukar ha sådan, även Åhléns m fl.)

- Kan du tänka dig att spendera några fler riksdaler finns
cylinderformade taklampor, då kan du även belysa
objektiven på ett snyggt sätt.

- Om du kan tänka dig att frångå den transparenta idén
kan du göra papp/kartong cylindrar med lock. Ta snygga
fotografier av objektiven som du sedan fäster på ett
dekorativt sätt utanpå.

- Aluminiumrör (Metallvaruhust i Spånga har säkert såna)

- Plaströr (bygghandeln)

På dessa rör kan man göra ett fönster med plastglas på
insidan

- Kan du tänka dig rektangulär form, öppnar det för än
fler lösningar.

Mest begransat blir de transparenta valen, åtminstone
i min hjärna. Jag kan dock förstå varför du vill visa dina
objektiv på det sättet. Hoppas dessa förslag var till lite
mer hjälp än kimonos och rishatt. :)

Senast ändrad:
Gersemi skrev:
Tänk, sedan kan du sy upp olika modeller, Eller lagom till julen, sy små tomtedräkter till objektiven och tomteluvor..

Sen när det är påsketider, klä dom i små kycklinggula dressar...

och varför inte, sy små halloweendräkter också...

Det här kan ju varieras i det oändliga..
Men Agnetha, japaner är inte kristna! :-D

Vilket betyder att jag behöver göra en kulturell resa
för att ta reda på hur de buddhistiska högtiderna tar sig
ut. Men det tycker jag bara låter intressant. Får se vad
det blir av det. Ett tempel kanske kan vara nå't...

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto