Annons

Släng er i väggen makro! Här kommer kitzoomen.

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Det började med att jag gjorde en reverser till min 350d att använda med min 50mm.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=39470

Tänkte testa lite med min kitzoom också :)
Här snackar vi magnification.

Första bilden är tagen i 55mm läge och F8.
Andra i 35mmläge samma f
sista i 18mmläge samma f (det är en bit av C:et vi ser)
OBS: Objektivlocket till kitzoomen är det vi ser.

För att skotta i annat F är helöppen kan man ställa in Fet, fokusera, ta bort objektivet (med kameran på) och vips så behålls f-värdet.
 

Bilagor

  • revl1.jpg
    revl1.jpg
    33.8 KB · Visningar: 2,856
Javisst.. nära nära.. tycker du det blev bra oxå?? ;)

Nej, för att behålla f-värdet, så måste du blända ned med nedbändningsknappen, hålla den intryckt medans du monterar av objektivet. DÅ, behåller den inställd bländare.
 
öhhh... ooppps... självklart måste man det... trodde jag skrev det... aja... michael måste ha glömt. Efter att du fokuserat nedbländningsknapp ner tack sedan av med objektivet.
 
Jätte bra ide, med bara ett reverserat objektiv.
Jag testade det med min gamla Nikkor 35-70 zoom (ooops, Canon tråd här…) I 35 mm läge fick jag mycket bra förstoring.
På den här gluggen har jag manuell bländarring, så det är bara att skruva till rätt F och trycka av.
Skärpan borde man ställa in genom att röra hela kameran fram och tillbaka, men då skall det vara mycket ljus (ringblixt mm) och kort exponeringstid.
/Fred
 
Smart gjort utav dig. Kan meddela att du kommer upp i ungefär 5ggr förstoring. Var ju tvungen att testa med min MP-65:a och vi hamnade ganska så lika när det gäller närheten.
Ciao Annika
 
hailstorm skrev:
För att skotta i annat F är helöppen kan man ställa in Fet, fokusera, ta bort objektivet (med kameran på) och vips så behålls f-värdet.

Är det inte lätt att råka förskjuta fokus lite när man skruvar av o på objektiv?

Och framförallt, hinner inte den där jämra eldflugan flyga iväg?
 
skärpedjupet ?

Tja fotovänner !
Jag undrar hur stort skärpedjup ni får med era bakåtvända objektiv ? Själv har jag en konstruktion med två objektiv, där det första (störst brännvidd) sitter på kameran som vanligt och det andra är bakåtvänt på det (filtergänga mot filtergänga). Problmet med mitt meck är att jag får ett grymt kort skärpedjup (för kort).

Mvh Erik !
 
Påminner bildmässigt om "min" gamla konstruktion med Normal, Mellanringar (eller bälg) och en 2x converter.

Hur stor blir ljusförlusten med den här varianten?
 
Re: skärpedjupet ?

ekemannen skrev:
Jag undrar hur stort skärpedjup ni får med era bakåtvända objektiv ? /.../ Problmet med mitt meck är att jag får ett grymt kort skärpedjup (för kort).
Metoden man använder spelar ingen roll. Det är bara avbildningsskalan och den effektiva bländaren som har betydelse för skärpedjupet. Räcker inte skärpedjupet till när du har bländat ner tills diffraktionen sabbar allmänskärpan, då är det kört att få mer skärpedjup. Du kan trösta dig med att det är samma lagar som gäller för alla.

Måste du ha större skärpedjup men inte kan blända ner mer, då återstår bara att ändra avbildningsskalan. Det kan du göra t ex genom att backa och beskära.
 
Det går att, till viss del, komma runt det här med kort skärpedjup vid macro. Om du använder en mycket kort brännvidd anpassad för ett betydligt mindre bildformat än det du nu använder och sätter en relälins mellan objektiv och kameran har du möjlighet att få ett betydligt bättre skärpedjup.

Som exempel: till en småbildskamera går det att använda optik utvecklade för super8-kameror eller 16mm filmkameror (dessa finns i brännvidder ner till 1,5 mm men mer normalt, och mer lättfunnet, är 5-6 mm). Som relälins duger ett vidvinkelobjektiv som monteras bakvänt på kameran. Relälinsen behövs för att få ditt super8-objektiv att teckna ut småbildsfilmen.

Det här kräver lite tid och skicklighet för att få ihop det men det kan ge rätt intressanta resultat.
 
Som Jim skriver så gäller samma lagar för alla, Lokes metod är inget undantag. Däremot har hans metod förutsättningar att komma närmare den teoretiska diffraktionsgränsen eftersom de gamla filmkameraobjektiven helt enkelt har mindre kvarvarande linsfel vid samma effektiva bländartal än vad t ex Michaels kitzoom har. Detta innebär då i praktiken att man kan blända ner ytterligare en liten bit innan man får lika stor total skärpenedsättning (diffraktion + linsfel + okärpehetscirkel). Annikas MP-65:a står säkert i en klass för sig i det här sammanhanget så med den skulle man kunna blända ner ytterligare något innan man når smärtgränsen.
 
Jag undrade i praktiken, mitt meck innehåller ju två objektiv (vilket räknas, ska man ha någon kvot ?). Det enda jag vet är att förstoringsgraden är första delat på andra objektivets brännvidder (i mitt fall 200/50=4ggr). Jag skulle bedömma att Michael har ca. 5mm skärpedjup på 55mm/f8 stämmer det ?

Mvh Erik !

PS jag har max 1mm skärpedjup och det är bara skarpt på ca. 3-4 cm DS.
 
En bild till!

Ultrasonic-S:et på ett Canon objektivlock fotat med kitzoom + mellanringar...
 

Bilagor

  • img_2959b_s.jpg
    img_2959b_s.jpg
    42.9 KB · Visningar: 636
ekemannen skrev:
Jag undrade i praktiken, mitt meck innehåller ju två objektiv (vilket räknas, ska man ha någon kvot ?). Det enda jag vet är att förstoringsgraden är första delat på andra objektivets brännvidder (i mitt fall 200/50=4ggr). Jag skulle bedömma att Michael har ca. 5mm skärpedjup på 55mm/f8 stämmer det ?

Mvh Erik !

PS jag har max 1mm skärpedjup och det är bara skarpt på ca. 3-4 cm DS.
50:an fungerar i ditt fall som en försättslins på +20 dioptri, den ska du INTE blända ner. Det är det objektiv som sitter på kameran som sköter nedbländningen och ger dig samma effektiva bländarvärden som de nominella värden som står på objektivet (vilket ju inte alls är fallet med de andra metoderna, där blir den effektiva bländaren mycket mindre än vad som står på objektivet). Det innebär att du inte kan blända ner mer än vad ditt zoomobjektiv medger, det lär väl vara f/22 tror jag. Om du vill ha hög kvalité ska du (p g a diffraktionen) absolut inte blända ner mer med en DSLR med 1,5 – 1,6-sensor, men för mindre bilder som bara ska visas på webben t ex kan man använda ännu mindre effektiva bländare och då ser skärpedjupet större ut. Du får trösta dig med att det sker på bekostnad av grundskärpan även om det inte märks på små webbilder.

Med en vanlig DSLR med dess lite mindre sensor är ett mått runt 0,02 mm lämpligt för oskärpehetscirkeln om man vill ha hygglig kvalité (oskärpehetscirkeln är det mått som man baserar de teoretiska skärpedjupsberäkningarna på). Diffraktionsfläcken å andra sidan är vid f/22 mellan 0,02 och 0,04 mm stor beroende på färgen (0,03 mm för grönt ljus är ett bra genomsnitt eftersom ögat är som känsligast där). Nu kan man visserligen inte jämföra storlekarna på diffraktionsfläcken och oskärpehetscirkeln rakt av eftersom de ser helt olika ut i övrigt, men om vi nöjer oss med att få en känsla för storleksordningarna så kan vi lite inofficiellt göra det ända.

Bländar vi t ex ner till en effektiv bländare på f/45 så blir alltså diffraktionsfläcken ca 0,06 mm stor. Grundskärpan blir alltså rätt dålig så vi tvingas sänka våra krav genom att t ex göra bilden mindre i förhållande till betraktningsavståndet när vi visar den. Men i så fall är ju en oskärpehetscirkel på bara 0,02 mm onödigt liten och ögat kommer att acceptera betydligt större oskärpehetscirklar, och då ser det ut som om vi får ett mycket större skärpedjup fast det bara är vår egen acceptans av oskärpa som har ökat.
 
ANNONS
Götaplatsens Foto