Annons

Slänga en gammal fin blixt Metz 45 CT-1 eller går den att använda som slav med fotocell?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hängbjörk

Aktiv medlem
Hej, jag har letat men inte hittat någon bra diskussion av detta. Sorry om jag missat.

MEN jag undrar över om någon vet något om Metz 45 CT-1 som en gång för cirka trettio år sedan ofta var proffsens redskap. Har ärvt en sådan men med ett batteripack NiCd att slänga i återvinningen.

Finns det kvar hållare FBA_45-39 att köpa för vanliga AA/uppladdningsbara? Har letat men den modell som fanns verkar slutsåld. Någon på Fotosidan som har en att sälja?

DEN FÖRSTA FRÅGAN är förstås om det över huvud taget är någon vits att tänka sig att kunna använda denna som enkel "studioblixt" och som slav med fotocell kopplad till kontakten som annars satt i kameran med film. (Jag har förstått att det inte är bra att köra en så här stark blixt kopplad till en digital DSLR.)

Någon som i så fall har tips om en fotocell som fungerar i en sådan gammal tvåpolig rund kontakt. (Har haft en sådan för tjugo år sedan till en mycket billig blixt och det funkade superbra att fota manuellt och med den som upplättning/extra ljus.

TACK för alla tips och råd.
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Ja, men det jag hittat tyder på att tillverkaren redan tänkt på att det blir annan ström om man byter originalackarna, så det går inte att montera isär paketet utan våld, vad jag kan förstå. Däremot kan man ta isär den andra hållaren 45-39 och fylla på med AA.
 

Smw

Aktiv medlem
Fungerar den så är väl våldet berättigat.
Nja, det har nog ingen betydelse, Ni-Ca accar kan leverera våldsamt med ström,
vilket även nya accar kan. Däremot kanske laddninen fungerar mindre bra.

Det är däremot samma filosofi som eldrivna verktyg:
Batteriet ska absolut inte kunna användas någon annan stans.
Har en känsla av att kameratillverkarna har köpt en licens av denna princip.

//MW
 

Lennart Falk

Aktiv medlem
Ja, men det jag hittat tyder på att tillverkaren redan tänkt på att det blir annan ström om man byter originalackarna, så det går inte att montera isär paketet utan våld, vad jag kan förstå. Däremot kan man ta isär den andra hållaren 45-39 och fylla på med AA.
Hör med Metz direkt. De kanske har några gamla reservdelar liggande. Det är jättebra blixtar till en ministudio. Har två stycken.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Enkelt och förmodligen bäst är en simpel radiosändare/mottagare.
T.ex Godox CT-16 för 239 kr.
 

Måns H

Aktiv medlem
Hade en sån men batteridriven med 8 AA. En viktig komponent är kondensatorn. På det ex jag köpte var den i dåligt skick. Men var så konstruerad (elektrolytkondensator) att den reparerade sig själv vid användning. Efter ett tag gick den alldeles utmärkt. Fick stå oanvänd gick den ner sig men kom igång med användning. Som jag kommer hg det hade Metz bruksanvisning på nätet.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har en Metz 45 CT-1. Inköpt 1984 på Mattsons foto i Lund. Den fungerar fortfarande.
De ursprungliga batterierna har förstås dött för länge sedan. Men det går att pillra isär batteripacken och bestycka den med NiMH istället. Man får limma lite när hållaren ska ihop igen. Batterierna laddas förstås inte optimalt med den tillhörande laddaren, men de klarar sig ett tag.
Det är inte lätt att ta ut batterierna ur den avsedda hållaren och ladda dem separat, då de måste lödas dit. Originalbatterierna var svetsade.
Det finns också en hållare för vanliga, ej laddbara AA-batterier. Den kan man förstås använda, men då spänningen är annorlunda för AA och NiCd (samt NiHM), går det inte bra att sätta lösa laddbara batterier i den hållaren. Då blir spänningen för låg. Möjligen skulle man kunna tänka sig att bygga om den hållaren så den matar blixten på det stift som är avsett för laddbara batterier istället. Jag har inte provat det, men när jag nu tänker på det är det nog den vettigaste lösningen.

Notera att synkspänningen är i 250 V-klassen. Det går bra att koppla in den till exempelvis PC-kontakten på en Canon 1DX eller liknande. Men via adapter i blixtskon kanske inte går bra. Jag har provat på min 400D, och den överlevde. Det kan dock inte garanteras.
En snabb koll på det allvetande internet visar att det tydligen beror på exakt när blixten är tillverkad. Alltså vilket serienummer den har. Nyare modeller har elektronikvänlig spänning.
Jag köpte min en gång i tiden för att användas med en Canon EF. Då spelade det ingen roll.
 
Senast ändrad:

accipiter

Aktiv medlem
Hej, jag har letat men inte hittat någon bra diskussion av detta. Sorry om jag missat.

MEN jag undrar över om någon vet något om Metz 45 CT-1 som en gång för cirka trettio år sedan ofta var proffsens redskap. Har ärvt en sådan men med ett batteripack NiCd att slänga i återvinningen.

Finns det kvar hållare FBA_45-39 att köpa för vanliga AA/uppladdningsbara? Har letat men den modell som fanns verkar slutsåld. Någon på Fotosidan som har en att sälja?

DEN FÖRSTA FRÅGAN är förstås om det över huvud taget är någon vits att tänka sig att kunna använda denna som enkel "studioblixt" och som slav med fotocell kopplad till kontakten som annars satt i kameran med film. (Jag har förstått att det inte är bra att köra en så här stark blixt kopplad till en digital DSLR.)

Någon som i så fall har tips om en fotocell som fungerar i en sådan gammal tvåpolig rund kontakt. (Har haft en sådan för tjugo år sedan till en mycket billig blixt och det funkade superbra att fota manuellt och med den som upplättning/extra ljus.

TACK för alla tips och råd.
NB0A2105_1024.jpg
Hej!
Jag hittade en adapter för 6 AA och en slavtändare med sugpropp.
Du kan få båda om du betalar portot.
 

Lennart Falk

Aktiv medlem
TACK, det var jättesnällt.
Nu ska jag bar leta reda på hur jag kontaktar dig.
Hej igen
Tipsade för ett par dagar sedan om att kolla med Metz direkt. Tittade nu på deras hemsida och de har fortfarande batteripackar. metz-mecatech.de/ne.
Blev själv intresserad eftersom jag har två st 45 CT från mitt yrkesliv och försöker nu ett kraftigt Quantum batteri som jag hade hängande på axeln. Förr var det fysiskt tungt att vara fotograf :)

Metz.png
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Tack alla för hjälpen. Nu fungerar blixten med 6 x AA-batterier vanliga.
En knepig sak var att förstå hur batterierna skulle sättas in i hållaren så att det blev rätt polaritet på seriekopplingen (tror jag det heter).

MEN sedan återstår det att se hur länge och hur bra det går att lära sig det praktiska.

TACK - Fotosidan är bäst :)
 
ANNONS