Annons

Slöjas objektiv i vitrinskåp? - Outgassing

Produkter
(logga in för att koppla)

eon

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa mig ett vitrinskåp att förvara min fotoutrustning i, men kom att tänka på riskerna.

Nästan allt i möbelväg är numera tillverkat av fanerade spånskivor och dessa består till stor del av lim. Vi vet ju alla hur mycket nya möbler luktar så detta är troligen en outgassing. Dvs att gaser frigörs.

Dessa gaser borde kunna sätta sig på objektivlinser, speglar, sökare samt sensorer och därmed göra att de blir förstörda. Slöjade bilder som följd.

Hur stor är risken?

/Erik

Æhh,, jag tror inte att det skulle vara ett så stort problem.

Kamerautrustningen luftar du väl också regelbundet och ofta får jag tro, eller har du sammlarprylar ?

Jag hade inte orkat tänka på det Om det var bruksprylar som skulle förvaras däri. Fotoprylar som används flitigt ute lever inte evigheter oavsett..

MVH Niclas,

Jag tror att den här farhågan är "lite" överdriven. Det som slöjar optik på sikt har förmodligen mera med glassorternas sammansättning att göra. Leica har ju en del äldre/medelgammal optik som fått slöja samtidigt man har lika gammal optik utan slöja. Jag bor i glasriket och har haft en del vanliga glas ståendes i skåp av spånskivor i många år utan att de påverkats över huvud taget. I mitt föräldrahem har glas stått i vitrinskåp och annat sedan 1950-talet och är lika fina idag. Olika "glassjuka" som kan ge slöjor har mera med glasets sammansättning och själva nedkylningsförfarandet och behandlingen vid tillverkningen att göra.

Man skulle ju kunna tänka sig att antireflexbehandlingen kan reagera med gaser i luften och ge slöja men om dessa förångade metallskikt kan göra det får någon annan som har den kunskapen svara på? Annars brukar man vanligtvis förväxla glassjuka med den slöja man får i glas som ofta används till blommor då blomvattnet ger sådana svårborttvättade skikt. Det finns metoder för att tvätta bort denna hinna men man använder då ganska kraftiga kemikalier. Om det går att applicera på ev. uppkommen ytslöja på optik, utan att skada antireflexbehandlingen, vet jag inte?

Då tror jag du skall vara mer rädd för att ha kameran med i bilen. Alla har vi väl drabbats av att rutorna är dimmiga på insidan. Detta är mjukgörarna i alla de plaster som finns i moderna bilar som avdunstar.
Samtidigt har du samma mjukgörare i mängder av möbler, dataskärmar. tv-apparater mm. där hemma.
En annan källa är flamskyddsmedlen som också finns i möbler, textilier, och allahanda apparater.
Så man skall nog oroa sig mindre och fotorgrafera mera. PÅ mina gamla Lecia objektiv kan jag inte se att de har någon slöja trots att de numera oftast står i ett skåp av trä och glas.

På tal om gaser så får man väl bara glömma övervakningskameran på dass,, :lol:

Skämt och sido. Det är ju fint att "förvara hobbyn" nära vardags/fest-rummet... alltid nära och identitetsskapande ;)

De på detta skåp,, speciellt tänkt för sportfiskaren/flugfiskaren ;) !!
http://www.fidepo.no/html/bildereng.htm

Kanske dags för ngn snickare att designa och producera ett kameraskåp...

MVH Niclas,

Ja att plasten i bilar ger ifrån sig nåt är ju uppenbart när man tittar på fönstren.

En kompis säger att nya möbler nu luktar mindre än nya möbler gjorde för 10 år sedan. Så kanske används det bättre lim med mindre outgassing nu för tiden.

/Erik

Mmmmmjjjaaaa...

Flash Gordon skrev:
Då tror jag du skall vara mer rädd för att ha kameran med i bilen. Alla har vi väl drabbats av att rutorna är dimmiga på insidan. Detta är mjukgörarna i alla de plaster som finns i moderna bilar som avdunstar.
Samtidigt har du samma mjukgörare i mängder av möbler, dataskärmar. tv-apparater mm. där hemma.
En annan källa är flamskyddsmedlen som också finns i möbler, textilier, och allahanda apparater.
Så man skall nog oroa sig mindre och fotorgrafera mera. PÅ mina gamla Lecia objektiv kan jag inte se att de har någon slöja trots att de numera oftast står i ett skåp av trä och glas.
Lite motsägelsesfullt detta Mats.
Innsidan av dina bilrutor är nog från umgivningen. (Delar av kön i Tingstadstunneln)
Leica'n har nog innbyggd skydd för vitrinskåp. Tyvärr har inte moderna kamror/objektiv detta.
Frysen borde vara OK, om man inte har plats på toan, som Niclas har...............
/Erik J

ANNONS
Götaplatsens Foto