Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slöseri med pengar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ludde_L

Medlem
Jag har ett 500D hus och är lite sugen på att köpa ett Canon EF 70-200/4,0 L IS USM objektiv. Min fråga är då, kan huset göra objektivet rättvisa eller är det slöseri med pengar? Har nu ett Sigma 70-200 men jag tycker inte att bilderna blir så skarpa. Det är inget IS på Sigmaobjektivet.

Är det så att ditt sigma bara borde trimmas för ditt hus? Skärper den alltid fram eller bak? Det är en vanlig procedur som dom flesta försummar och tycker objektivet bara är taskigt.

Är det så att ditt sigma bara borde trimmas för ditt hus? Skärper den alltid fram eller bak? Det är en vanlig procedur som dom flesta försummar och tycker objektivet bara är taskigt.

Det är ett gammalt Sigma som min pappa använde till en gammal analog systemkamera. Det lirar inte bra med nya hus, får ibland error i kameran när jag använder det.

Du kommer att bli supernöjd med Canongluggen. Köpte själv en 70-200 f4 utan IS för någon vecka sedan och det är ett helt fantastiskt objektiv.
Ser inget större värde i IS för mina behov. Kör oftast med slutartider snabbare än 1/500 s och då gör IS ingen nytta. Kör jag längre tider blir det på stativ och då skall man ju stänga av IS'en i vilket fall som helst. 5000:- lägre pris är ju OK...
Kanske något att tänka på för dig med?

En gammal Sigma kan väl endast göra en samlare glad.....

Mvh
Thorsten

Jag har ett 500D hus och är lite sugen på att köpa ett Canon EF 70-200/4,0 L IS USM objektiv. Min fråga är då, kan huset göra objektivet rättvisa eller är det slöseri med pengar? Har nu ett Sigma 70-200 men jag tycker inte att bilderna blir så skarpa. Det är inget IS på Sigmaobjektivet.

Det är ett bra objektiv under goda ljusförhållanden. Inomhus utan blixt och stativ är det mindre bra. Ångrar mitt köp, skulle valt en 2.8 utan IS istället.
Men somsagt, under mycket goda ljusförhållanden är det ett kanonobjektiv.

ANNONS
Götaplatsens Foto