Annons

Slav(blixt)tändare

Produkter
(logga in för att koppla)

JanKw

Aktiv medlem
Jag köpte en billig slavtändare. Men den fungerar inte med min Canon 540 EZ. Dock med andra, "enklare" blixtar. Några tips?

Det blixtrar inte alls. Jag har märkt samma sak med en 550 EX. Tyvärr känner jag inte till nån enkel/billig lösning på problemet.

Fast man kan ju alltid bygga upp ett system med kablar eller Canons dyra trådlösa komponenter.

Märkligt. Är det för lite IR i Canons blixtar eller? Hjälper det om du flyttar slaven närmare? I så fall skulle ett tjuvknep kanske kunna vara att sätta en liten spegel framför blixten och rikta om lite av ljuset så det når slaven mer direkt. Fast det är ju lite bökigt förstås.

Vad heter slavtändaren? Märke, modell.

Det finns ingen standard för signalöverföring med IR. Det verkar som om slaven inte kan tolka Canons signaler (det är inte "för lite IR"). Vilka blixtar (märke, modell) fungerar?

Slavtändaren jag använder är en Hama.
Fast det har nog inget med IR att göra, eftersom slavtändaren har en fotocell och tänder sedan blixten via mittkontakten i hotshoen (ursäkta svengelskan).

Problement verkar alltså vara att Canons blixtar inte reagerar på signaler via hotshoe-kontakten från icke-Canon utrustning.

froderberg: Vet du om Canon har några slavtändare som funkar med 540EZ (som Jan hade problem med)? ST-E2 funkar ju bara med 420 EX och 550 EX.

Vet inte om jag har lösningen på ditt problem men...Jag har Canon 540EZ och till den en (numera två) slavtändare från Hama (SF-20) och dessa funkar tillsammans med 1/200 sek.
Jag antar att fotocellen på slaven lyser. Om den gör det och det ändå inte funkar så kanske blixtljuset helt enkelt inte räcker till för att slaven ska gå igång?

steinick skrev:
Det finns ingen standard för signalöverföring med IR. Det verkar som om slaven inte kan tolka Canons signaler
Anledningen till att jag tog upp IR var min uppfattning om hur de där prylarna funkar. Det är inga separata signaler, tändarna triggar på en vanlig blixt. Såvitt jag har förstått det så är det en liten fotocell som filtrerats så att känsligheten peakar i IR-området. Varför vet jag inte men det är ju bra på så sätt att man kan sätta ett IR-filter (en oexponerad men framkallad E6-film t ex) på kamerablixten och slippa effekten av den på motivet.

Tobias; Du har alltså verifierat att tändarna triggar på blixten?

Ja, jag har verifierat att slavtändaren fungerar. Den tänder min Sunpak-blixt, men inte Canonblixten. Testerna har jag givetvis gjort under liknande förhållanden (blixten som skall trigga slavtändaren 2cm från fotocellen...)

Slavtändaren jag använder är för övrigt Hamas variant med både hotshoe och sync-uttag:
http://www.hama.de/hama/artFrame.jsp?sid=3B3F185111A9C3E6A4F82A772EE96298

Gunderssen: Jag tror du har missuppfattat mitt och Jans problem: vi vill använda canon-blixten som slavblixt som tänds av en lös fotocell, inte få en slavblixt att tändas när canonblixten går av.

jimh skrev:
Anledningen till att jag tog upp IR var min uppfattning om hur de där prylarna funkar. Det är inga separata signaler, tändarna triggar på en vanlig blixt. Såvitt jag har förstått det så är det en liten fotocell som filtrerats så att känsligheten peakar i IR-området. Varför vet jag inte men det är ju bra på så sätt att man kan sätta ett IR-filter (en oexponerad men framkallad E6-film t ex) på kamerablixten och slippa effekten av den på motivet.

Tobias; Du har alltså verifierat att tändarna triggar på blixten?

Canon 550EX och 420EX kan fungera som slavblixtar med ST-E2 eller 550EX som master. De arbetar med IR-ljus (precis som fjärrkontrollen till TV etc). En oexponerad med framkallad E6 är inget IR-filter, det blockerar synligt ljus med släpper igenom IR.

Den lilla slavtändaren från Hama kan alltså inte tända min Canon EZ540 när den monteras med hot shoe. Den tänder inte heller min gamla Metz 32CT8 med hot shoe. Däremot med kabel. Canon 540 har inget kontakt för kabel.

ANNONS
Götaplatsens Foto