Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slava igång studioblixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Gagarin skrev:
Var kan man köpa en SafeSync?

Är de dyra?

Har en Dynax 7D på gång och är lite skraj att bränna den med mina 70-talsstuidoblixtar...

/Andreas

Hoppas att du har ett vertikalgrepp på gång oxå. Det sitter nämligen inget pc-uttag på kameran vad jag har sett :mad:

/Maverick
Som oxå ska byta till D7D

LeadHead skrev:
Förblixtrar 10D:s inbygda blixt?

Ja, E-TTL-systemet bygger på förblixt och alla Canons digitala kameror har E-TTL.

Digitala systemkameror kan inte mäta ljuset i exponeringsögonblicket som analoga kameror kan där det sitter en sensor riktad mot filmen.

Men även de senare analoga husen från Nikon och Canon har system med förblixt för att kunna använde den mer avancerade vanliga ljusmätaren istället för den mindre avancerade filmsenorn som i bästa fall har tre mätzoner och vanligen bara centrumvägd mätning.

E-TTL kom i Canon Eos 50 ca 1996 och i Eos 3 1998. Nikons första kamera med förblixt är F-90 som kom omkring 1993.

Nikons system bygger även på avståndsinfo med objektiv märkta "D". Först i Eos 1D mark II började Canon använda avståndsinformationen i det nya systemet som kallas E-TTL II.

Men den största nyttan med E-TTL II är inte avståndsinformationen utan att den räknar ut var motivet är i bilden och då välja att mäta med de zoner som täcker motivet istället för att koncentrera mätningen till zonerna kring den aktiva Af-punkten. Om man fokuserar och komponerar om så är E-TTL II betydligt bättre.

Redan 1986 kom Canon T-90 med en förblixtfunktion som är mycket avancerad, FEL - blixtexponeringslås, där man kan spotmäta motivet i upp till 9 punkter för att få rätt exponering. Denna funktion kom sedan tillbaka i enklare tappning i Eos 3.

oj, nu blev det uppsats igen... :)

Senast ändrad:
Hmm... Men det är alltså bara dSLR:erna som kör E-TTL med inbyggd blixt? Annars skulle det ju aldrig ha funkat i studion med t.ex. någons 300V...?

LeadHead skrev:
Hmm... Men det är alltså bara dSLR:erna som kör E-TTL med inbyggd blixt? Annars skulle det ju aldrig ha funkat i studion med t.ex. någons 300V...?

Alla Canons digitalkameror kör E-TTL, även kompakterna.

En del andra digitalkameror tycks mäta i med sensorn.

Canon Eos 300V har E-TTL, A-TTL och TTL. Det kan vara så att den inbyggda blixten använder TTL.

Senast ändrad:
LeadHead skrev:
Annars skulle det ju aldrig ha funkat i studion med t.ex. någons 300V...?

Nu har jag hittat det. 300V kör med 3-zons TTL med den inbyggda blixten. En snål lösning...

INBYGGD BLIXT
TYP Automatisk blixt med uppfällbar reflektor i prismahuset

LEDTAL (ISO 100, m) 12

UTLYSNINGSVINKEL Motsvarar 28 mm brännvidd för vanliga motiv

UPPLADDNINGSTID Cirka 2 s

X-SYNKRONISERING Kortaste X-synkroniseringstid är 1/90 s

AVSTÅNDSOMRÅDE 1-4,2 m (med ISO 100 negativ film och objektivet
EF 28-90 mm f/4-5,6)

MINSKNING AV RÖDA ÖGON Ja

BLIXTMÄTNINGSSYSTEM 3-zons filmplanmätning med länkning till aktiv
fokuseringspunkt

BLIXTKONTAKTER För separat Canon Speedlite EX (extra tillbehör)

Nu har jag fått det att fungera. Exakt vad som har varit problemet vet jag inte längre, men i vilket fall som helst så skarva jag på längre synkkabel och det verkar ha hjälpt för nu fungerar det *hurrahurra*

Teorin jag hade var naturligtvis att det borde vara ett visst spänningsfall i kabel. Om det nu är det eller inte vet jag inte men funkar gör det så vem bryr sig.

Tack för alla råd iaf det är guld värt.

Mvh
Maverick

ANNONS
Götaplatsens Foto