Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slavblixt nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Alric

Aktiv medlem
jag ska köpa en blixt och har inte en anig om vad i-ttl osv egentligen står för. men jag har förståt att det fins fins blixtar som stödjer pocketwizard. och att det fins blixtar som stödjer "slav" funktioner på olika sätt!?

måste det vara en Nikon blixt?

hur funkar det, behöver jag en separat blixt på kameran för att få slaven att utlösa?

nåt förslag på slavblixt under 3000 gärna biligare?

Alric skrev:
nåt förslag på slavblixt under 3000 gärna biligare?
Först av allt skulle jag vilja att du specificerade VAD det är du är ute efter för typ av ljussättningsmöjligheter.

"Slavblixt" kan betyda lite vad som och bara för att bena ut begreppen:

i-TTL är Nikons senaste metod för AUTOMATISK blixtljusmätning och en del i CLS (Creative Lighting System) som tillåter trådlös blixtstyrning. På "Nikonspråk" finns det inget som heter "slavblixt" i CLS, de kallas för "remotes" eftersom de inte är "dumma slavar" som bara blixtrar till utan fjärrstyrda blixtar som kommunicerar med huvudenheten.

PocketWizards är ett varumärke för en radiosändare för att koppla en kamerautrustning till varandra, oftast kamera till blixt, men kan även användas för att fjärrutlösa en kamera. Helt enkelt är det en "av/på"-switch via radiosändning. Mer avanderade modeller av PocketWizards är sk "trancievers" (transmitter-reciever) vilket gör att de kan rapportera information tillbaka till huvudenheten, tex kan man koppla en liten ljussensor till delen som sitter på blixten och så får huvudenheten veta om blixten verkligen utlöstes. Men även om PocketWizards är bra och dyra prylar så får du INTE någon automatik utan måste själv ställa in styrka på blixtarna. Med andra ord är det sällan det gemene man vill ha.

Är det denna typ av funktionalitet man är ute efter finns betydligt billigare och enklare varianter, ofta med kortare räckvidd, färre tillbehör och utan trancieverfunktion, men förvånansvärt ofta fullt tillräckligt för entusiastfotografen.

Som sagt, innan du sagt vad det är du vill kunna ljussätta och varför det är viktigt med slavfunktion är det svårt att ge dig några konkreta råd.

oj vilket bra svar nu fattar jag betydligt mer!
jag har tänkt att fota skate och skidor nattetid.

jag tankte köpa en Speedlight SB-600. utlöses den av min D80 kamera blixt?
fins det någon motsvarande till et reducerat pris?

jag bifogar en fil på en bild som en kompis har tagit (Daniel rönnbäck) , det är ungefär min målbild på hur jag vill andvända blixten.

Bilagor

• oneoff - gävle 2007 bild 1 - foto daniel rönnbäck.jpg
    oneoff - gävle 2007 bild 1 - foto daniel rönnbäck.jpg
    65.6 KB · Visningar: 731
Jag har ingen erfarenhet av D80 men om jag förstår informationsmaterialet rätt så kan en SB-600 styras trådlöst av D80:ns inbyggda blixt (till och med upp till två grupper med fjärrstyrda blixtar är tydligen möjligt, precis som på D200).

Men ska du ha automatik i CLS får du en liten fördröjning vilket jag tror är besvärande om du tar actionbilder som i ditt fall. Personligen skulle jag då ha kört med manuella inställningar och bara låtit blixten avfyras på given signal. Det finns flera sätt att åstadkomma det på.

Återigen har jag inte så bra koll på SB-600, men en SB-800 går att sätta i "SU-4"-läge vilket innebär att kameran inte står för någon automatik. Istället så känner blixten av när en annan blixt utlöses och avfyrar sig samtidigt. Då ställer du din D80:s blixt på manuellt läge så den inte avfyrar några förblixtar. Blixten i "SU-4"-läge kan antingen vara i manuellt läge där du i förväg testat dig fram till en lämplig styrka eller så låter du blixten stå för automatiken. Många blixtar har en liten sensor som känner av det blixtljus som reflekteras från motivet och stryper ljuset när den känner att den fått nog. Inte lika exakt som när kameran gör detsamma men tillräckligt i många fall. Med denna metod ska du inte få någon fördröjning. Jag vet inte om SB-600 har denna möjlighet tyvärr.

Andra sätt är att köpa billiga gamla begagnade blixtar, antingen vanliga eller gamla studioblixtar som du kan ställa in manuellt. Sen köper du en billig radiosändare/mottagare från Ebay. De kostar inte mer än någon hundralapp. Räckvidden är åtminstone ca 30 meter vilket räcker för de flesta.

Båda sätten har sina fördelar och nackdelar. SB-600:an är ju en blixt som ger dig schysst resultat om du sätter den på kameran också så det är en bra allroundblixt. Studioblixtar är kul om du tycker om att plåta i studio, men annars är de bökiga att släpa på och kräver ström (batteridrivna sådana är dyra).

Ett tips är att prata med folk som tar bilder på detta sätt och som du tycker är duktiga. Fråga hur de gör och med vilken typ av utrustning så får du lite fler infallsvinklar på det hela.

återigen tack för ett jätte bra svar.

men det låter ju som att 800an verkar jätte bra, är det då värt att lägganer lite mer stålar på en 800?

vad heter dom där radiosändarna. tänkte värt att kolla på dom eftersom då behöver inte blixten/blixtarna visuelkontakt med kameran.

SB-800:an är Nikons "flaggskepp" bland blixtarna och för närvarande finns det ingen mer "kompetent" blixt i deras produktsortiment. Men eftersom jag inte har en SB-600 eller arbetat med en sådan är jag lite osäker på vad den saknar som storebror har. De enda två skillnaderna jag vet om är att den är lite svagare och att den inte kan agera som master i en trådlös blixtuppsättning. Vilka de övriga skillnaderna är vet jag inte så jag kan tyvärr inte säga om det är värt att köpa den dyrare blixten, ledsen.

Radiosändaren jag köpte var för anslutning till studioblixtar (den drar ström via samma kabel som går till blixten), men det finns andra, batteridrivna, varianter av dem. Jag köpte min från säljaren "Link Delight" på eBay. Antar att det finns andra säljare som säljer exakt samma typ av varor. Manualen som följer med är inget mer än ett litet papper med fruktansvärt dålig engelska. I praktiken är det ingen användbar manual.

nu har jag bestämt mig och jag har bestält hem en sb-800 som förhoppnigsvis kommer på tisdag elelr onsdag! väldigt mycket tack till dom jätte bra svaren=)

ANNONS
Götaplatsens Foto