Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slavtrigger

Produkter
(logga in för att koppla)

mixon

Aktiv medlem
Hej!

Har byggt en liten krets för trigg av slavblixt. Kretsen finns beskriven på denna tyska hemsida:

http://www.berlotti.de/web/projekte/blitz.htm

Enkelt och billigt sätt att få lite mer ljus! Blixten köpte jag på tradera för 70kr och grejjerna till kretsen hade jag hemma.


Vem säger att "gör det själv" alltid ska vara så snyggt? Eltejp är grejjer det! :)
 

Bilagor

  • blixt.jpg
    blixt.jpg
    13.4 KB · Visningar: 1,304
Testade också att göra en.. men den funkar inte. vad kan det vara för fel?
 

Bilagor

  • img_7379.jpg
    img_7379.jpg
    45.1 KB · Visningar: 1,240
Svårt att säga...

Vad har du för spänning på blixtens kontakter?

Nissinblixten jag avänder mäter runt 6V.
 
det är ungefär 8v på blixten, förstår inget.. gjorde exakt som det beskrevs.

skulle du kunna posta en bild på baksidan kanske har missat nån liten grej
 
Hur baksidan ser ut beror lite på vilken typ av experimentkort man använder. Ritar en skiss som jag hoppas kan komma til hjälp. Jag har använt 2N3904 i stället för BC547. 3.3M motståndet är också lite mindre runt 1.3M.
 

Bilagor

  • koppling.jpg
    koppling.jpg
    11.1 KB · Visningar: 1,156
Jag får det inte heller att fungera, mätte ett par gamla blixtar här och alla ligger runt 150v mellan X och 0, den transistorn klarar kanske inte det....
 
BC547 klarar nog inte den spänningen. Det finns en variant på hemsidan med optokopplare som löser problemet.
 
Byt transistor

Man kan prova med 2N6517 som klara 350V tänk på att benen C och E sitter tvärtom på denna. Tänkte jag skulle prova men jag hittar ingen fotodiod just nu =(.
 
Ska iväg till elfa i morgon och köpa grejer till ett liknande projekt.

Jag undrar vad skillnaden mellan en fotodiod och fototransistor är? Känns som dom gör samma sak..
 
Hej

Dom gör i princip samma sak. Fototransistorn är dock långsammare än dioden.

//Alexander
 
Min gammla slavtrigger har legat oanvänd i många år, men nyligen tog jag fram den och testade. Det funkande utmärkt förr, men nu var det omöjligt att få in slavblixtens (canon) ljus på kortet. Slaven brann av aningen för tidigt hela tiden, jag såg blixtljuset i sökaren, men inget på kortet. På min D5000 satt en SB-400, och det ljuset fastnade. Någon som vet vad felet är?
 
Min gammla slavtrigger har legat oanvänd i många år, men nyligen tog jag fram den och testade. Det funkande utmärkt förr, men nu var det omöjligt att få in slavblixtens (canon) ljus på kortet. Slaven brann av aningen för tidigt hela tiden, jag såg blixtljuset i sökaren, men inget på kortet. På min D5000 satt en SB-400, och det ljuset fastnade. Någon som vet vad felet är?

Ställ kameran i läge M och välj 1/160s i slutartid så funkar det säkert. Du har en Blixtsynktid på högst 1/200s i din kamera.
 
Nja, det verkar inte spela någon roll vilken tid som används. Jag provade lite olika t ex 1/30. ingen bättring.
 
Har man ingen fotodiod/fototransistor så går det faktiskt att bygga om vanliga transistorer. Jag har gjort det flera gånger med 547/557.

Man tar helt sonika en tång och knipsar av toppen på kapseln så själva transistorn blir synlig. Teoretiskt funkar det på dioder också, men de brukar ha knepigare kapsel att modifiera. Plasten i småtransistorer är ungefär som bakelit, den är spröd och spricker när man klipper i den med en tång, och ofta spricker den över svagaste punkten, vilken är där själva transistorn sitter :)

Ps. Transistorer går bra att använda för att mäta temperatur, om man inte behöver precision. Jag har byggt både "badkarslarm" som varnar när det börjar bli fullt, och "uppkokningslarm" som säger till när tevattnet börjar koka. Båda använde 547 som "värmesensor". Det fungerar eftersom transistorn är olinjär för värme. D.v.s. vid ökande temperatur så leder transistorn större ström, även om spänning och ström på basen hålls konstant.
 
Min gammla slavtrigger har legat oanvänd i många år, men nyligen tog jag fram den och testade. Det funkande utmärkt förr, men nu var det omöjligt att få in slavblixtens (canon) ljus på kortet. Slaven brann av aningen för tidigt hela tiden, jag såg blixtljuset i sökaren, men inget på kortet. På min D5000 satt en SB-400, och det ljuset fastnade. Någon som vet vad felet är?

Är det en gammal slavtrigger så kanske den inte förbiser förblixten? D.v.s. den triggar på den första blixten som kommer från kameran, inte den andra.
På nikon brukar man kunna inaktivera förblixt, men du får ju då såklart köra manuellt istället.
 
Förblixten är en del av TTL-mätningen, jag tror inte det hjälper att stänga av "röda-ögon-reduceringen" utan att man måste stänga av blixtautomatiken. Men helt säker är jag inte, jag kör Canon själv.
 
förblixt? menar du "röda ögon reducering". Jag använder aldrig röda ögon reducering.
Kanske det kommer en micro förblixt som kollar exponeringen på alla blixtlägen?? isåfall utlöses slaven på den!
 
ANNONS