Annons

Slim eller ej gällande B&W filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Zulan

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på ett pol filter. Kommit fram till att B&W verkar bra men det finns naturligtvis 2 stycken för att göra livet surt för en amatör. En slim och en Käsemann. Har sökt på forumet och sett att slim är bra om man ska köra dubbla filter. Är det den enda fördelen/nackdelen/skillnaden?

Skillnaden är tjockleken på filtret. Slim-filtren saknar dessutom ofta filtergänga för att ytterligare minska risken för vignettering. Käsemann är "standard"-serien.

"B+W verkar bra" - jo, de brukar väl anses som bland de bästa i världen! =)

Här kan du läsa mer: Robert White

Tack för ditt svar Emil!

Vad gör tjockleken för skillnad, är det hur mycket filtret påverkar bilden eller? På din länk skrivs det att slim är bra för vidvinkel. Mitt 16-45 objektiv är väl vidvinkel? Då är kanske slim bättre för mig? Dom kostar lika mycket på cyberphoto.

Bäst i världen, det klingar bra i mina öron :)

Zulan skrev:
Hej!

Funderar på ett pol filter. Kommit fram till att B&W verkar bra men det finns naturligtvis 2 stycken för att göra livet surt för en amatör. En slim och en Käsemann. Har sökt på forumet och sett att slim är bra om man ska köra dubbla filter. Är det den enda fördelen/nackdelen/skillnaden?
En stor nackdel med slimfilter är att du inte kan sätta på vanliga objektivlock med mittklämma utan måste använd de särskilt anpassade som följer med filtret. Det gör att du inte kan ha motljusskyddet på när du tar av eller på locket. Med DSLR är dt ytterst få objektiv som kräver slimfilter, den mindre bilcirkeln i sig gör att du undviker vignettering. Om du har en FF-kamer däremot så kan det vara nödvändigt med vidvinkeloptik.

Ditt objektiv är ett vidvinkelobjektiv men som Paul skriver är det sällan ett problem med filter på digitalkameror utom på extremt korta brännvidder (ner mot 10-12mm). Ring Cyberphoto och fråga, jag skulle tro att du kan ta vilket som av de två du funderar på. (Tänk på att Käsemann-filtret inte finns i lager hos Cyberphoto). Om du inte prompt måste ha det bästa (B+W) så kan du gott spara 350kr på att ta Hoya-filtret (HMC Super) istället som också är mycket bra kvalitet.

Nackdelen med "bäst i världen" är prislappen, Hasselblad H3D är förmodligen världens bästa digitalkamera men så kostar den 300 000 kr ex moms också... =)

Emil-G skrev:
.... Käsemann är "standard"-serien.

..

Njae.. det blev lite fel: "Käsemann" är en speciellt tålig serie polfilter där polfilmen ligger innesluten extra väderskyddad mellan filterglasen för att undvika att fukt tränger in. Bör användas i fuktiga miljöer, regnskog osv.

ANNONS
Götaplatsens Foto