Annons

Slipp blinkningarna på SLR... =)

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Var inne och läste någonstans på Ken Rockwells sidor. Den mannen har lärt mig mycket, sen kan man ju ha delade åsikter om hans "tyckerier".

Nåväl. Jag läste att man skulle dedikera AE-L/AF-L knappen till att istället styra förblixten som annars tas precis innan huvudblixten. Tittar man noga så ser man att det kommer två blixtar.

Nåväl. På Nikonkameran går jag in i menyn och hänvisar funktionen till FV-lås istället. Nu, när jag ska fota blixtkänsliga personer så mäter jag först ljuset genom att trycka på knappen, sen därefter (gärna inte för lång tid efter, då personen kan få en benägenhet att blinka) trycker jag av, eller tvärtom om man vill sätta Autofokus först.

Jag har än så länge bara testat detta med min nya, lilla Nikonblixt SB-400 (käck liten vinklingsbar kamrat), men jag tror att "lösningen" fungerar med den inbyggda blixten med.

Sambon har nu plötsligt ögon på mina bilder! =D
Hoppas att någon tycker att tipset är dugligt. Berätta gärna om du har haft egna erfarenheter av dessa problem och som blir löst med ovan beskrivning.

Hur det funkar på övriga kameror vet jag dock inte, men funktionen är ju vanlig så det är nog bara lite bläddrande i manualen som gäller!

/Fredrik

ANNONS
Götaplatsens Foto