Annons

Slr

Produkter
(logga in för att koppla)

Snolle

Aktiv medlem
Hej
Det står att nikon d60 kameran är en SLR kamera, om jag har förstått det rätt betyder detta att man bara kan använda sökaren och inte skärmen när man ska ta kort. Är det sant? Är detta fördel eller nackdel?

Tack

Hej
Det står att nikon d60 kameran är en SLR kamera, om jag har förstått det rätt betyder detta att man bara kan använda sökaren och inte skärmen när man ska ta kort. Är det sant? Är detta fördel eller nackdel?

Tack

SLR=Single Lens Reflex=Enögd spegelreflexkamera. En sådan visar inte någon bild på displayen, utan man måste titta genom sökaren/objektivet. Först efter exponering kan resultatet bekikas på displayen.

fast den sanningen måste man nog revidera nu, eftersom flertalet av dagens DSLR-modeller har sk. Live-View.

Själva betydelsen av SLR har väl egentligen inget att göra med det. Det har ju varit så på de analoga SLRerna (av förklarliga skäl) och även på de digitala fram tills nu (av andra tekniska svårigheter), men det säger ju inget om det egentligen.

Alltså:
SLR = Kamera där ljusstrålen från objektivet leds till sökaren genom speglar (eller ofta även ett pentaprisma).

fast den sanningen måste man nog revidera nu, eftersom flertalet av dagens DSLR-modeller har sk. Live-View.

Jo. Det kommer nya DSLR- (Digital SLR-) modeller nu med Live View. Läckert! Men det tar väl ett tag innan flertalet DSLR har det -- själv tänker jag inte slänga min i skroten på ett bra tag, även om den inte har live view :)

Kanske kan vara en fördel i vissa lägen. Dock använder jag själv nästan aldrig live view.

Hej

Tack

Att en, i övrigt likvärdig, kamera inte har LV är såklart en nackdel, men fick jag välja mellan en kameran som inte har en riktig optisk sökare och LV och en som HAR en riktig optisk sökare utan LV så skulle jag utan att tveka en sekund ta den senare.

Jo. Det kommer nya DSLR- (Digital SLR-) modeller nu med Live View. Läckert! Men det tar väl ett tag innan flertalet DSLR har det

Faktiskt inte. Det finns på inte mindre än 32 st olika DSLR-modeller, så det är redan här.

själv tänker jag inte slänga min i skroten på ett bra tag, även om den inte har live view :)

Nej, den är naturligtvis precis lika bra som när du köpte den.

Precis som någon annan redan påpekat så har SLR inget med live-view att göra. SLR innebär att det finns en spegel i huset som gör att när man tittar genom sökaren så ser man precis det utsnittet som den tagna bilden kommer att ha. I de kompakta kamerorna (analoga) tittar man genom ett annat hål i kameran som befinner sig lite bredvid själva linsen. Även kallat genomsökskameror. (rätta mig om jag har fel, det var längesen informationen nådde mig). Inte lika stor precision alltså.

De digitala SLR-kamerorna innebär fortfarande spegel i huset... men jag har svårt att tro att live-viewen fungerar likadant som en genomsökare, så det nog andra tekniska anledningar till om kameran har live-view eller inte.

Ha det gott!

Hehe -- noggrann genomläsning av instruktionsboken visar att jag visst har live view på min kamera. Vem kunde tro det? Jag vill inte ifrågasätta att man har nytta av det någon gång, men själv ser jag inte vad jag ska ha det till. Det var en del av specen jag helt enkelt inte kollade när jag köpte kameran.

De varnar för att man kan överhetta sensorn om man har det påkopplat för länge i stöten. När man använder det fälls spegeln helt enkelt upp, och bilden på sensorn visas i displayen. Kan inte jämföras med den "riktiga" sökarbilden.

Kan dock vara praktiskt vid makrofoto och annat stillastående, då man kan zooma in (sökarbilden då, inte objektivet :)) och ställa skärpan manuellt direkt på skärmen. Går åtminstone på D300 att göra med en enda knapptryckning...

Annars kan jag inte påstå att jag använt Live View överhuvud taget, blir ju stadigare om man har kameran mot huvudet också.

ANNONS
Götaplatsens Foto