Annons

Slutarbyte= felfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

AKA

Aktiv medlem
Fick igen min EOS 10D för en vecka sedan. Slutaren hade gjort sitt så Canon bytte och nu är Err. 99 ett minne blott. Tyvär har fokuseringen blivit knasig efter bytet.

Då autofokusen piper och bekräftar att fokus är hittat så är bilden i sökaren ändå inte skarp men det lustiga är att bilden ändå är skarp i datorn och i LCD:n på kameran.

Om jag fokuserar med autofokus och sedan finjusterar manuellt så blir bilden i sökaren skarp men om jag då för över denna bild till datorn så ser man att fokus missat ganska rejält.

Jag förmodar att det beror på kameran eftersom samma fel sker med alla mina gluggar: 17-40 4L, 50 1,8 och 70-200 4L. Jag hoppas att Canon kan åtgärda det på garantin. Dock så gäller garantin bara för slutaren men iom att problemet inte fanns före slutarbytet så är det ju Canon som "sabbat" kameran.

Är det någon som har några tankar, vad kan det bero på? Får jag den fixad (jaja, ska ringa o fråga dom=)?
Jag ska fota min examen den 12 jan. och jag blev lite nervös då jag upptäckte problemet. Eftersom bilderna ser ut att få rätt fokus med autofokus så kör jag med det och hoppas på det bästa.

Det kan vara så enkelt att mattskivan bara inte bottnat ordentligt i sitt säte. Kolla hur det ser ut, kanske du själv kan peta till den så den klickar på plats?

Det kan bero på att mattskivan är felvänd eller ligger snett. Förutsätter att markeringarna i sökaren (siffror och fokusramar) är skarpa.

Vågar jag peta lite försiktigt på den med en topps, eller är den....delikat?

Är det bara jag som hör musiken från "Hajen"?
domDOMdomDOMdomDOM.....

hum...

Du tror inte att det är någon av servicegubbarna som bara skruvat lite i skärperatten som sitter intill sökaren? själv brukar jag skruva i den då jag kör både med och utan glasögon, tycker det låter som det borde vara det??

/Ricke

Lägger in två bilder så ni förstår hur stor skillnaden är. Då jag tog den övre skarpa bilden såg den i sökaren ut som den undre och tvärtom.

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg
    33.3 KB · Visningar: 219
Lämna tilbaks kameran....
Detta fel ska de åtgärda utan kostnad.

Det brukar vara garanti på det som är repererat.
I detta fall så har dom klantat till sig.

Kort & gott... lämna tillbaka kameran och be dom fixa det.

ANNONS
Götaplatsens Foto