Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Slutaren paj på min 300D...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har strax över 29400 exponeringar med min 300D, och den har gått problemfritt hittils, så var väl dags för den att strula på nått sätt!

Det är så att slutaren går inte hela vägen upp på ena sidan stannar nere ett par mm längst inne i hörnet så att säga.

Vilket gör att det blir svart nere i ena hörnet och även lite skumma reflexer på ena sidan.

Nu hade jag ändå tänkt att uppgradera till en 30D lite senare i sommar, men kanske blir nu istället.

Men går det att fixa slutaren själv på nått sätt, så den funkar och jag kan ha kameran som extrahus?

Hur mycket kostar det på ett ungefär att lämna in den och få det gjort? (Kanske passa på att få den rengjord och så under tiden)?

/Jocce

jeskata skrev:
Tror nog det kan vara svårt. Hänger den sig alltid eller kan den ibland gå hela vägen? Ser lamellerna ut som de ska eller är de nerkladdade på nåt sätt?

Hört att en ny slutare till 10D kostar $35, här är en som bytt själv: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=13592947

Verkar som om den ibland går hela vägen upp.

Såg inget konstigt, men skall leta fram ett förstoringsglas och kika om jag hittar nått!

/Jocce

Verkar inte vara slutar ridån som inte åker upp, för lyfter jag på spegeln och kollar så hänger det ibland ner samma sak som jag trodde var nedre kanten på lamellerna hänger ävenner ibland när lamellerna är helt nere, så måste sitta nån mekanism ovanför där också?
(allt är väl kanske förvisso inbakat tillsammans med slutaren?)

Edit: Efter lite kikande och pillande så verkar det ändå som det är en av lamellerna som fastnat där...eller den fastnar ibland.

Bild:
http://www.jsh.se/temp/shutter01.jpg

/Jocce

Hur många exponeringar GARANTERAR Canon att slutaren skall fungera.. ?

29400 är inte så många ,.. kanske täcks av någon garanti.. har du provat kontakta Canon ?

En fotokompis hade visserligen en Canon 1D MkII där slutaren var specad till 100,000 exponeringar. den gick sönder på 80,000 om jag minns rätt och det fick han fixat kostnadsfritt..

Värt att försöka...

BIF-BigFoot skrev:
Hur många exponeringar GARANTERAR Canon att slutaren skall fungera.. ?

29400 är inte så många ,.. kanske täcks av någon garanti.. har du provat kontakta Canon ?

En fotokompis hade visserligen en Canon 1D MkII där slutaren var specad till 100,000 exponeringar. den gick sönder på 80,000 om jag minns rätt och det fick han fixat kostnadsfritt..

Värt att försöka...

De har inte något visst antal exponeringar garanterat (frågat dem förut ang det) på sina Consumer kameror (kanske är annorlunda nu dock), men skall faktigst prova att kontakta Canon.

Sen om nästan 30.000 är mycket eller lite för en CONSUMER kamera kan diskuteras, enligt mig så tycker jag det är ganska mycket, då detta sm sagt är en kamera för Consumer marknaden!

Har kört den i stort sett dagligen sen jag fick den!

Slår man ut det över de 2,5 åren jag haft den så blir det 32 exponeringar om dagen ,dvs en rulle film om dagen, varje dag.

Din kompis 1D MK II, var den fortfarande under Garantitid/reklamationsrätt (2 år)?

/Jocce

BIF-BigFoot skrev:
Garantin hade gått ut.. reklamationsrätten vet jag inte.. men det var iaf inga som hellst problem..

Okej, för du har juh 1 års garanti + 1 års (numera 2 års) reklamationsrätt så inom den tiden är det inga problem!

Men som sagt, på Pr och Prosumer kamerorna så specar de väl iallafall hur många exponeringar de skall klara, det gör de (gjorde) inte på Consumer!

Men skall kontakta dem iallafall som sagt!

/Jocce

ANNONS
Götaplatsens Foto