Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Slutarljud D50/D80/D200

Produkter
(logga in för att koppla)

foppe

Aktiv medlem
Hej alla. Någon som har erfarenhet av olika kameror och hur mycket dom lever om? Nikon D50 som jag har nu känns inte direkt diskret när man skall fota och det är tyst. Tex i en kyrka på ett bröllop eller liknande. Testade att ta några bilder en gång med en D200 och som jag kom ihåg det så var den väldigt mycket tystare.

Hur ligger D80 till rent ljudmässigt jämfört med D50 och D200?

/F

Jo jag har sett det, men det är lite svårt att veta volymen på den ändå. Frågan är hur vetenskapligt inspelade de ljudspåren är.
Tänkte att det ju måste finnas nån på denna sida som har testat dem sida vid sida. ;)

/F

Gissningsvis låter D80 mer om den har en enklare slutare än D200, som ju är riktigt tyst. Egentligen är det ju spegeln som låter, och om den är konstruerad för högre bildhastigheter så är den troligen lättare och mekaniskt "bättre", och låter alltså mindre.

foppe skrev:
Hej alla. Någon som har erfarenhet av olika kameror och hur mycket dom lever om? Nikon D50 som jag har nu känns inte direkt diskret när man skall fota och det är tyst. Tex i en kyrka på ett bröllop eller liknande. Testade att ta några bilder en gång med en D200 och som jag kom ihåg det så var den väldigt mycket tystare.

Hur ligger D80 till rent ljudmässigt jämfört med D50 och D200?

/F

Får väl höra med KLUM hur han bär sig åt för att vara tyst när han ligger i regnskogen i 14 dagar för att fotografera en vårta på en groda...

:)

Ojdå.... då är D40 riktigt tyst alltså... Man får väl skaffa en D40 som backup för tillfällen när man inte vill störa då. ;)

Kan man inte sätta dit något så att spegeln inte smäller så högt? Kanske lite gummi eller liknande. Det är helt otroligt att inte Nikon kan göra det redan från början.

marooned skrev:
Kan man inte sätta dit något så att spegeln inte smäller så högt? Kanske lite gummi eller liknande. Det är helt otroligt att inte Nikon kan göra det redan från början.
Det sitter redan skumgummi där spegeln "landar" i övre läget. I det nedre kan man förstås inte göra något, eftersom det där handlar om att spegeln måste ligga i ett exakt läge för att AF ska funka korrekt. Det är alltså en liten stålpigg som tar emot, vilken bestämmer spegelns vinkel.

Sen är det där med ljudet lite av en prestige-grej för vissa. En dyr kamera får gärna låta "bra", vad det nu är. Jag tror inte att alla skulle uppskatta en systemkamera som inte lät alls faktiskt, även om det i vissa sammanhang vore fint förstås.

Jag tycker att D50 är rätt väl dämpad.
D70 vill jag missas som bara aningens ljudligare än D50.
D2X låter mycket för att vara en modern Nikon.
Riktigt tyst är F6 trots sin stora spegel.
F80 är också tyst.
F3 är en riktig slammerdosa.

Ska du fotografera i tex en kyrka utan att störa så är det viktigare att ljudet har en behaglig karraktär än att ljudnivån är lite lägre. Båda är givetvis att föredra om det går.

/Erik

Hi folks

Min gamla FE och den nästan oanvända FM3A liter som jag vet inte vad. Likaså med F601 men här är det motorerna som tjuter. F80 och D100:an är riktigt tysta medan det var en chock att köra igång med D2:an. Det är ju klart att när man tänker efter så ska den klara 8 bilder per sekund och en oerhört kort sökarblackout = snabb spegelrörelse så det kanske måste till rejäla doningar

ANNONS