Annons

Slutarljud (samt spegel) och djurfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Det talas förvånadsvärt lite om "dilemmat" med kamerans (DSLR) slutarljud och spegelrörelse vid fotografering av vilda djur. För nog måste det finnas många som blivit "avslöjade" när man börjat ta bilder i närheten av något djur ? För mig finns inget mer frustrerande när man gjort allt "by the book" (camokläder, tänker på vindriktning etc) och sedan blir man avslöjad av kamerans mekaniska rörelser.

Jag tänker det vore intressant att höra från er som exempelvis gått över från DSLR till spegellöst. Vad har ni för erfarenheter och egna upplevelser ni kan dela med er av?

Det är oxå märkligt att många "wildlifephotographers" på youtube inte talar om detta heller. Oftast premierar man snabb AF etc framför en tyst kamera. Jag kan förstå att vid flygande fågel etc så är AF en absolut viktig faktor men att exempelvis fotografera ett betande hjortdjur på nära avstånd en helt vindstilla dag då står kanske inte snabb AF högst på önskelistan..

Vet inte egentligen vart jag vill komma med denna tråd men känner att det kan vara kul att få igång en diskussion :)
 

Pickadollen

Aktiv medlem
Något som jag vet vissa kommenterar som en "fördel" med ljudet är att djuret reagerar på det och därmed vänder sin blick rätt in i kameran. Dvs. att man medvetet tar en sämre förstabild för att den andra ska ha ett motiv med blicken rakt in i kameran. Detta kan förstås leda till en oro/stress hos djuret som kan få både djuret och fotografen att må sämre i slutändan.

Sen finns det olika nivåer förstås. Har exempelvis hört att Nikon D850 smäller till rejält jämfört med den (lite) tystare D500.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Något som jag vet vissa kommenterar som en "fördel" med ljudet är att djuret reagerar på det och därmed vänder sin blick rätt in i kameran. Dvs. att man medvetet tar en sämre förstabild för att den andra ska ha ett motiv med blicken rakt in i kameran. Detta kan förstås leda till en oro/stress hos djuret som kan få både djuret och fotografen att må sämre i slutändan.

Sen finns det olika nivåer förstås. Har exempelvis hört att Nikon D850 smäller till rejält jämfört med den (lite) tystare D500.
Den är lite intressant ändå. Ljudet kan förstås fånga ett intresse/nyfikenhet hos djuret (beroende på individ) . Bifogar ett eget exempel på hur just spegelljudet fångade intresset hos just denna individ. Men ofta (iaf jag) vill gärna ha bilder på "avslappnade" individer och just i denna situation så var det i prinicip omöjligt att få avslappnade bilder hos denna individ när den väl hade uppmärksammat kamerans ljud.
Det hade varit intressant att veta hur det hade sett ut om jag hade haft en spegellös kamera med riktigt "silent mode" istället.
 

Bilagor

captocauda

Medlem
Det är en stor fördel med ljudlösa kameror när man sitter på pass och vill fånga ett naturligt beteende. Dessutom så kan djuret komma ganska nära dig utan att bli skrämt. den unga hjorten i nedanstående länk var bara tre meter bort och märkte mig aldrig. Vill du få "tittar i kameran bilder" så kan du alltid vissla eller något sånt. Sedan jag bytte till spegellöst har jag haft många sådana mötet med både hjortdjur och räv.

Skogsmöte
 
Senast ändrad:

Johan.76

Aktiv medlem
Själv ångrar jag att jag inte hoppade på Spegeltåget tidigare. När jag satt i gömsle en gång i Afrika, så kom det en Leopard smygande mitt i natten, när jag och det övriga i sällskapet började ta bilder stack Leoparden snabbare än snabbast. Ändå hade vi alla på "tyst" läge med våra DSLR kameror. Men lät ju som en smärre jordbävning ändå. Så nog gör det stor skillnad på vilda djur tänker jag.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Det är en stor fördel med ljudlösa kameror när man sitter på pass och vill fånga ett naturligt beteende. Dessutom så kan djuret komma ganska nära dig utan att bli skrämt. den unga hjorten i nedanstående länk var bara tre meter bort och märkte mig aldrig. Vill du få "tittar i kameran bilder" så kan du alltid vissla eller något sånt. Sedan jag bytte till spegellöst har jag haft många sådana mötet med både hjortdjur och räv.

Skogsmöte
Fin bild på den unga hjorten!
Har man djuren så pass nära så vill man verkligen inte förstöra "the moment" med ett slamrande spegelljud.
 

Jhns

Aktiv medlem
Ljud från kameran är överdrivet. Rörelser observeras speciellt vid fågelfotografering är mera störande. Däggdjur har man längre avstång till oavsett gömsle eller inte.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Ljud från kameran är överdrivet. Rörelser observeras speciellt vid fågelfotografering är mera störande. Däggdjur har man längre avstång till oavsett gömsle eller inte.
Brännvidden och avståndet till motivet är ju naturligtvis en faktor som har en påverkan. Ju större däggdjur alt ju längre brännvidd destå längre ifrån motivet kan man ju förstås vara.
Mkt beror säkert på vad man har för "teknik". Sitter man i "väldämpat" gömsle med långa teleobjektiv så är det säkert inga problem jämfört med om man istället är rörlig och använder kortare tele.
Inte heller om ens arbetsområde ligger intill en trafikerad väg eller där det finns andra miljöljud som gör att spegelljudet inte sticket ur lika mkt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Den är lite intressant ändå. Ljudet kan förstås fånga ett intresse/nyfikenhet hos djuret (beroende på individ) . Bifogar ett eget exempel på hur just spegelljudet fångade intresset hos just denna individ. Men ofta (iaf jag) vill gärna ha bilder på "avslappnade" individer och just i denna situation så var det i prinicip omöjligt att få avslappnade bilder hos denna individ när den väl hade uppmärksammat kamerans ljud.
Det hade varit intressant att veta hur det hade sett ut om jag hade haft en spegellös kamera med riktigt "silent mode" istället.
De där kan man väl bara sätta sig i trädgårdsstolen och fotografera medan de tuggar i sig innehållet i rabatten... 😜 👺
 

Terje H

Aktiv medlem
Det gäller att läsa in djuret, välja när man gör första bilden. Låt djuret få koppla av och bli upptagen med sina sysslor innan du trycker av. Tänka på att inte dra iväg en lång bildserie på direkten. Oftast har djuret sett dig innan, då gäller det att vänta in tills djuret slappnar av och inte står på vakt. Att känna till hur djur beter sig är alltid en stor fördel.
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Det gäller att läsa in djuret, välja när man gör första bilden. Låt djuret få koppla av och bli upptagen med sina sysslor innan du trycker av. Tänka på att inte dra iväg en lång bildserie på direkten. Oftast har djuret sett dig innan, då gäller det att vänta in tills djuret slappnar av och inte står på vakt. Att känna till hur djur beter sig är alltid en stor fördel.
Så sant. Ibland kan ens iver att få iväg första bildrutan göra att man går misste om hela upplevelsen.
Visst har man varit med om situationer när man fått en större "acceptans" på sin närvaro. Upplever framförallt större däggdjur (älg) som lite mer toleranta. Troligtvis för sin storlek. Men här kan det återigen vara olika beroende på individ. Men som du säger så att lära sig hur djuren beter sig är något man har stor nytta av.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Man skall låta bli att köra serier utan bara ta enstaka bilder (om man kan när djuret står stilla) så att djuret störs mindre...
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Något som jag vet vissa kommenterar som en "fördel" med ljudet är att djuret reagerar på det och därmed vänder sin blick rätt in i kameran. Dvs. att man medvetet tar en sämre förstabild för att den andra ska ha ett motiv med blicken rakt in i kameran. Detta kan förstås leda till en oro/stress hos djuret som kan få både djuret och fotografen att må sämre i slutändan.

Sen finns det olika nivåer förstås. Har exempelvis hört att Nikon D850 smäller till rejält jämfört med den (lite) tystare D500.
Och att D500 (Även i tysta läget) låter som en atombomb jämfört med tysta läget i många Canonkameror (t.ex. 7DII och 5DIII). D850 måste vara en Tsarbomb!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Och att D500 (Även i tysta läget) låter som en atombomb jämfört med tysta läget i många Canonkameror (t.ex. 7DII och 5DIII). D850 måste vara en Tsarbomb!
Jag vet inte riktigt om jag tycker att D850 är så illa, men den låter lite mer metalliskt än D810, vilket förmodligen beror en del på att D810 har mer plast/komposit runt fattningen. Något väl även D500 har. Min gamla D700 däremot... 🤯En del av ljudet är dock vare sig spegeln eller slutaren, utan bländarmekaniken om man inte har objektiv med elektronisk styrning (som förstås kan låta lite, men brukar vara tystare).

Fast jag gillar känslan i D700:an, men tyst är den inte...
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Min erfarenhet av fåglar från gömsle är att ljud är ett mycket litet problem och rörelser ett mycket stort problem. Man kan sitta och prata (lågt) i telefon med en örn ätandes 15 m utanför gömslet. Tappar man skyddslocket till extendern i golvet kan fågeln titta upp men fortsätter äta inom ett par sekunder. Men rör på objektivet vid fel tillfälle så att fågeln ser en reflex från linsen så sticker den direkt. Man måste verkligen vänta in den tills den börjar äta innan man börjar vifta med grejorna är min erfarenhet.
 

PMD

Aktiv medlem
Något som jag vet vissa kommenterar som en "fördel" med ljudet är att djuret reagerar på det och därmed vänder sin blick rätt in i kameran. Dvs. att man medvetet tar en sämre förstabild för att den andra ska ha ett motiv med blicken rakt in i kameran. Detta kan förstås leda till en oro/stress hos djuret som kan få både djuret och fotografen att må sämre i slutändan.
Jag tvivlar på att en hjort blir mer stressad av ett kameraljud än av att bli jagat av ett rovdjur. Det senare råkar rätt många bytesdjur ut för ganska ofta.

Men man ska inte skrämma dräktiga djur i onödan, t.ex.

För att undvika att skapa den sortens stress helt måste man låta bli att använda spegelreflexkameror. Det är ju (nästan) lika illa att bara ta den sämre förstabilden och nöja sig med den.
 

bholmbom

Medlem
Jag har en Sony A7R IV vilken är spegellös, den har väl hyfsat högt spegelljud, men jag har valt att använda elektrisk andra ridå så blir det lite mindre ljud ändå..

Jag gör som en del andra skriver, att jag använder spegelljudet för att få djuren att titta mot mig, oftast tittar de inte rakt mot en utan de söker vart ljudet kommer ifrån genom att vrida på huvudet, jag vill också gärna ha med ögonen på mina bilder, jag slänger alla bilder jag inte ser ögonen på.

En annan grej att tänka på är ju att om du kör helt elektronisk slutare så finns risken att få "rolling shutter" vilket kan ge en del konstiga effekter på bilderna, t.ex böjda vingar på flygande fåglar.

Jag upplever att detta med slutaren inte är så irriterande för djuren, men dessvärre är om du kommer med en vit detalj, vitt objektiv eller något annat i vitt och rör det bara litegrann, ser djuren det så drar dom så långt bort det går..

Svarta objektiv och svarta kläder är mycket mer förlåtande, camo är ju säkert bäst men det använder inte jag.
 

Cygni

Aktiv medlem
Tänk för på den gamla goda tiden när naturfotografer använde Pentax 67, när en hallspegel skulle upp och vända.

(Jag älskar det ljudet från den kameran).
 
ANNONS