Annons

Slutarljud (samt spegel) och djurfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

j.hägg

Medlem
Har upplevt att fåglar reagerar när jag tittar i sökaren och det beror på att med en kamera med spegel så syns det igenom objektivet utifrån när ögat kommer intill sökaren/musslan . Ju större frontlins - större risk . Detta fenomen finns inte med spegellöst .
 

baa

Aktiv medlem
Har lagt märke till att bland annat rådjur oftast tittar mot mig när de hör ljudet från kameran men sedan inte bryr sig speciellt mycket mer.
Har kunnat ta flera bilder i lugn och ro och djuren reagerar oftast inte mer.

Det har blivit bilder på djur/fåglar med Hasselblad 500ELM och 500mm objektiv på 20 meters avstånd. Det var ingen tyst kamera.
Inte heller småbildskamerorna med motor för filmframmatning var speciellt tysta men det blev en hel del djur/fågelbilder med dem också.

Dagens digitala småbildskameror är visserligen betydligt tystare jämfört med de för film men reaktionerna från djuren är de samma tycker jag.
Har även testat att använda ljudlös exponering men inte noterat någon större skillnad på djur/fåglars reaktioner.

Min erfarenhet är att både djur och fåglar reagerar starkt på rörelser och drar sig undan eller till och med flyr men att de inte är lika känsliga för ljud.
När man följer ett djur eller en fågel med kameran avslöjas man oftast av just rörelsen.
 
ANNONS